درمان ریشه دندان (عصب کشی)

وقتی پوسیدگی دندان عمیق شود و به پالپ دندان (قسمت مرکزی دندان که حاوی عروق و اعصاب است) برسد؛ درمان ریشه دندان (عصب کشی ، روت کانال تراپی ، اندو) لازم است. برای درمان کانال ریشه لازم است که بعد از حذف پوسیدگی و عفونت ، کانال ها تمیز شده و برای جلوگیری از عود عفونت با مواد خاص پرشوند. این درمان نیاز به مهارت بالای دندانپزشک داشته و همچنین وقت گیر است و معمولا در چند جلسه انجام می شود .
البته باید توجه داشت که به غیر از عفونت ،‌وارد شدن ضربات شدید به دندان نیز می تواند باعث از بین رفتن عروق و اعصاب دندان شود که در این مورد نیز درمان کانال ریشه ضروری است .

درمان ریشه دندان (عصب کشی) یعنی چه؟

برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا ساختمان دندان تشریح گردد. دندان شامل تاج و ریشه می باشد. ریشه دندان در داخل استخوان آلوئل (استخوان فک) قرار دارد و تاج دندان در محیط دهان قابل مشاهده است. معمولاً طول ریشه حدود 2 برابر طول تاج می‌باشد؛ در دهان هر فرد دندانهای مختلفی وجود دارد. دندانها از نظر فرم و شکل با هم تفاوت دارند که بسته به نوع آنها ممکن است دارای یک،دو یا سه ریشه باشند. در داخل هر ریشه حداقل یک مجرا وجود دارد که به آن Root canal می‌گویند. در داخل مجرای ریشه پالپ دندان (Dental pulp) وجوددارد که در اصطلاح عموم به آن عصب می‌گویند. پالپ دندان علاوه بر عصب دارای عروق و بافت زمینه‌ای و سلول می‌باشد. در صورت ورود عفونت به پالپ دندان لازم است درمان Root canal انجام شود. لازم به ذکر است که پالپ دندان علاوه بر ریشه در تاج نیز وجود دارد؛ به عبارت دیگر در داخل تاج دندان محفظه یا اتاقکی وجود دارد که محل قرارگیری پالپ می‌باشد.
خارج کردن پالپ دندان از داخل تاج و ریشه، آماده سازی کانال ریشه شامل تمیز کردن و شکل دادن با وسایل و دستگاههای خاص و پر کردن کانال با مواد مخصوص را درمان ریشه یا Root canal therapy می‌گویند.

آیا وجود درد دندان نشان دهنده نیاز دندان به درمان ریشه است؟

درد ماهیت پیچیده ای دارد و عوامل مختلفی بر آن موثر است یکی از شایع ترین دردها در ناحیه سر و صورت، دردهای با منشا دندانی است. دردهای دندانی نیز میتوانند عوامل مختلف و دلایل متفاوتی داشته باشد. در برخی از موارد با شروع پوسیدگی دندان حساس میشود و یا بر اثر سایش دندان بخصوص در ناحیه طوق دندان با سرما-گرما و خوردن غذاهای مختلف دندان دردناک شود در این موارد در اصطلاح دندانپزشکی در داخل پالپ دندان آماس یا التهاب ایجاد شده است که با ترمیم دندان مشکل بر طرف میگردد و نیاز به معالجه ریشه پیدا نمیکند. شناسایی علت درد دندان و بررسی اندازه و شدت آن و تصمیم گیری برای درمان معالجه ریشه یا معالجه دیگری بوسیله دندانپزشک انجام میشود. شرح شدت درد همراه با سابقه آن راهنمای بسیار خوبی برای دندانپزشک می باشد. بیماران باید دقت نمایند در اظهار واکنش درد برای دندانپزشک کاملا”واقع بین باشند چرا که اغراق یا پنهان کردن درد باعث گمراهی و نهایتا” تشخیص و تصمیم گیری نادرست دندانپزشک میشود به صورت کلی باید توجه داشت که وجود و اظهار هر گونه دردی با هر شدت، دلیل نیاز به معالجه ریشه نمی باشد مطلبی که مورد توافق است این است که در مواردی که دندان به علت پوسیدگی، پر کردگی و سابقه ضربه به صورت خود بخود یا با هر گونه تحریکی دردناک میشود و درد دندان برای بیش از چند دقیقه ادامه پیدا می کند حتما نیاز به درمان دارد.

آیا درمان ریشه با درد همراه است؟

معمولا درمان ریشه با درد همراه نیست و نه تنها باعث ناراحتی بیمار نمی شود بلکه ناراحتی و درد قبلی بیمار را نیز تسکین می دهد. اما در برخی موارد به علت التهاب و آماس ناحیه بی حسی معمولی اثر کافی و کامل ندارد. در این موارد دندانپزشک از تکنیک های بی حسی اضافی و اختصاصی استفاده میکند. به صورت کلی میتوان گفت که معمولا درمان ریشه دردناک نیست و با تکنیک های معمولی بی حسی ایجاد میشود.

درصد موفقیت درمان ریشه دندان (عصب کشی) چقدر است؟

عصب کشی دندان با نسبت بسیار بالا موفقیت آمیز می باشد و نسبت موفقیت آن بیش از 95 در صد موارد درمان است. بسیاری از دندان های درمان شده با این روش می توانند برای تمام عمر فرد قابل استفاده باشند. علاوه بر این، به خاطر اینکه مرحله نهایی عصب کشی دندان مستلزم استفاده از ساختارهای ترمیمی همچون روکش یا پر کردن دندان است، برای سایر افراد این موضوع که شما دندان های خود را عصب کشی کرده اید، واضح و مشخص نخواهد بود.

هزینه و قیمت عصب کشی دندان چقدر است؟

قیمت عصب کشی دندان با توجه به شدت مشکل ایجاد شده و وضعیت دندان آسیب دیده متفاوت می باشد. به هر حال بسیاری از موسسات بیمه حداقل بخشی از هزینه های درمان ریشه دندان را تحت پوشش خود قرار می دهند. همچنین هزینه عصب کشی دندان به تعداد کانال های دندان بطور مثال سه کاناله بودن دندان و موقعیت دندان، دندان جلو و یا دندان عقل بستگی دارد.