ارتباط لثه و قلب و عروق

لثه و قلب

بیماری لثه یا آنچه در اصطلاح علمی بیماری پریودونتال (dontal disease) نامیده می‌شود یک بیماری عفونی باکتریال است که بافت نگهدارنده دندان یعنی لثه و استخوان را درگیر می کند لذا نمی توان  آن را تنها بیماری لثه خواند.

بیماری های پریودونتال شایعترین علت از دست دادن دندان ها محسوب می شوند و تعداد زیادی از بالغان به خصوص در سن بالای ۳۵ سالگی (از هر ۴ نفر ۳ نفر) در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به آن مبتلا می گردند.

بیماری در اثر تجمع پلاک (plaque) روی سطوح دندان ها و در شکاف دندان و لثه که پاکت (pocket) نام دارد به وجود می آید .

بلاک، لایه‌ی نازک چسبناکی است متشکل از اجزایی چون بقایای مواد غذایی، سلول مرده‌ی حفره‌ی دهان و به ویژه باکتری و در صورتی که روزانه و به طور متوسط با مسواک و با استفاده از نخ دندان برداشته و حذف نشود به موجب ازدیاد و تکثیر باکتری ها در یک محیط و پیدایش زمینه‌ی مشکل می گردد و این روند نهایتا منجر به بروز التهاب، عفونت و در مراحل باعث از بین رفتن استخوان اطراف دندان ها می شود که وظیفه ی پشتیبانی دندان در استخوان فک را به عهده دارند.

البته از آنجا که بیماری پریودونتال یک بیماری دارای عوامل متعدد (multi factorial) است تنها با رعایت بهداشت نمی توان جلوی ابتلا را گرفت شانس بروز بیماری در فرد مستعد را به شدت کاهش می دهد.

در بروز بیماری پریودونتال فاکتورهای متعددی از جمله دخانیات، تغییرات هورم وراثت، حاملگی، استرس، دیابت، سوء تغذیه، بیماری های تضعیف کننده ی سیستم ایمنی و به ویژه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نقش مهمی ایفا می کنند.

در حالت نرمال بین لثه و دندان شکاف و فضایی وجود دارد که عمق آن معمولا در وضعیت سلامت بین ۵/ ۱ تا ۲ میلیمتر می باشد. همانگونه قبلا اشاره شد این شکاف پاکت نام دارد. مرحله ی اول بیماری لثه معمولا با ژنژیویت (gingivitis) آغاز می گردد که با قرمزی، تورم لثه و تمایل به خونروی آن هنگام مسواک کردن نمایان می شود.

 

در ژنژیویت که بیماری تنها محدود به بافت لثه است هنوز در معاینات دندان پزشکی عمق نرمال و با رعایت بهداشت و مراقبت های خانگی تحت نظر دندان پزشک به سادگی قابل درمان می باشد.

در مراحل بعدی یعنی در مرحله‌ی بیماری پریودونتال خفیف تا متوسط که عمق پاکت به حدود ۴ تا ۶ میلی متر می رسد تخریب بافت نگهدارنده‌ی دندان و استخوان شروع شده و بهبودی تنها در گرو مداخلات حرفه‌یی دندان پزشکی در مطب و رعایت مراقبت های خانگی نظارت دندان پزشک است.

لثه و قلب