بلیچینگ یا سفید کردن دندان

دندانها عامل مهمی در زیبایی و جذابیت صورت می‌باشد و در مطالعات مختلف ثابت شده است که بیش از 50 درصد زیبایی صورت به خط لبخند، رنگ و فرم دندانها مرتبط است. در روابط اجتماعی و برخوردهای روزمره، توجه مخاطب ناخودآگاه بر قسمت لبها و دندانهای شما متمرکز می‌شود. به همین دلیل امروزه مردم به دنبال داشتن دندانهای زیبا، درخشان، سفید و مرتب هستند.

 

.سفید کردن دندان

بلیچینگ _ برای داشتن دندانهای سفید روشهای درمانی مختلفی وجود دارد که انتخاب آن بستگی به علت بدرنگی دندان و شرایط دندانی دارد.
علت عمده بد رنگی دندانها عادات غذایی به موادی است که روی رنگ دندان تاثیر دارد. از جمله این موارد میتوان به چای غلیظ، قهوه، نوشابه‌های گاز دار، مواد غذایی رنگدانه‌دار، مشروبات الکلی، سیگار و قلیان اشاره کرد.

اگر تیرگی دندانها در اثر تجمع جرم و پلاکهای رنگی باشد با جرمگیری و بروساژ و همچنین جریان هوای فشرده با شدت زیاد، دندانها سفید می شود.

دندانهای پوسیده

در صورتیکه دندانها سالم باشد و صرفا در اثر عادات غذایی و وجود ترک های ریز مینایی تیره شده باشد به احتمال زیاد با روشهای بلیچینیگ میتوان دندانها را سفید کرد.

اگر دندانها پوسیدگی داشته باشد، بد شکل باشد، نامرتب باشد و یا فرد بخواهد سفید شدن دندانها در دراز مدت باقی بماند، میبایست از روشهای ترمیمی و لمینیت‌ها استفاده نمود و در این موارد بلیچینگ به تنهایی نمی‌تواند نتایج رضایت بخشی بدهد.

بلیچینگ

بلیچینگ دندانها همان روش سفید کردن دندانها است که امروزه یک روش رایج در دندانپزشکی شده است. سفید کردن دندانها آنها را به رنگ طبیعی خود برمی‌گرداند و حتی آنها را از رنگ طبیعی خود سفیدتر می‌کند. برای بلیچینگ روش‌های مختلفی وجود دارد، از جمله نوار چسب‌های سفید کننده ،ژل سفید کننده خانگی، مواد سفید کننده داخل مطب و سفید کردن با نورهای مخصوص و لیزر.

سفید کردن دندان میتواند یکی از راه‌های بسیار موثر برای روشن‌تر کردن رنگ دندان باشد و معمولا آسیبی به بافت دندانها وارد نمی‌شود. با سفید کردن دندانها نمیتوان آنها را به رنگ سفید درخشنده در آورد ولی میتوان آنها را از رنگ طبیعی خود چند درجه روشن تر کرد.

ماده سفید کننده

مواد فعالی که در ماده سفید کننده قرار دارند معمولا پراکسید هیدروژن یا کاربامید پراکساید هستند که توانایی تولید اکسیژن فعال را دارد و این اکسیژن به داخل مینا و عاج دندان نفوذ کرده و رنگ دندان را روشن‌تر میکند.
روش سفید کردن در مطب اغلب با مواد با درصد بالاتر و قوی‌تر انجام می‌شود و حتما باید توسط دندانپزشک صورت گیرد. استفاده از این مواد در خانه خطرناک است و ممکن است به لثه و دندانها آسیب جدی وارد نماید.

روش سفید کردن دندانها در خانه با مواد با درصد پایین و ضعیفتر انجام می‌شود و برای همین باید چندین هفته از این مواد استفاده شود تا اثربخشی لازم را داشته باشد. معمولا در این روش نیز بخشی از فرآیند توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

در روش سفید کردن سریع با نور و لیزر از انرژی نور برای سرعت بخشیدن به روش سفید کردن در مطب دندانپزشکی استفاده می‌شود. در این روش میتوان از موارد مختلف انرژی زا که شایعترین آنها هالوژن ،LED و یا قوس پلاسما است استفاده می‌شود. آزمایشات بالینی نشان داده اند که در میان این سه گزینه، نور هالوژن بهترین منبع برای تولید نتایج مطلوب درمان است.

.

به طور معمول از چراغی به رنگ آبی در این روش استفاده میشود که دارای طول موج های مناسبی برای شروع واکنش‌های پراکسید هیدروژن هستند. مراحل سفید کردن، شامل جداسازی بافت نرم با رزین، استفاده از ژل حرفه ای سفید کننده با درجه پراکسید هیدروژن 25 تا 38 درصد و قرار گرفتن در معرض نور برای 6 تا 15 دقیقه است. پیشرفت های اخیر در این روش باعث شده تا گرما و اشعه ماوراء بنفش را از این نور حذف کرده و آماده سازی بیمار برای این روش کوتاهتر خواهد بود. سفید کردن با این روش با یک بارمراجعه به دندان پزشک و در حدود 30 دقیقه تا یک ساعت انجام می‌شود.

سفید کردن دندانها دائمی نیست و میتواند از چند ماه تا چند سال دوام داشته باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
اگر شما سیگار بکشید یا شراب قرمز، چای یا قهوه زیاد بنوشید طول عمر سفید ماندن دندانها بشدت پایین است.

سن دندانها

با افزایش سن دندانها تیره تر میشوند و این به دلیل نازک شدن مینای دندان، استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی و گازدار و عادات دیگر از جمله سیگار کشیدن ایجاد می‌شود. همچنین خوردن چای، قهوه، آب انگور سیاه، شراب قرمز و دیگر غذاهایی که دارای رنگ های قوی هستند میتوانند رنگ دندانها را تغیر دهند. دندانها نیز به خاطر اثرات برخی آنتی بیوتیک ها ممکن است تیره‌تر شوند. برخی افراد به طور طبیعی دندانهایشان کمی خاکستری تر از دیگران به نظر میرسد و این میتواند به خاطر ضربه های قبلی به دندانها و ساختار مینا و عاج دندان باشد..
پلاک‌های میکروبی و جرم نیز میتوانند رنگ دندان شما را تغییر دهد. برخی از افراد ممکن است لکه‌ای در سطح مینا و یا ترک خوردگی هایی در دندان داشته باشند که به صورت لکه نمایان شده یاشد.

طول درمان بیلچینگ

بسته به اینکه دندانهای شما تا چه حد تغییر رنگ داده و شما چقدر میخواهید آنها روشنتر شوند این زمان میتواند متفاوت باشد. این حالت معمولا 2 تا 4 هفته زمان می‌برد و نیاز است در طول این مدت چند بار دندانپزشک خود را ملاقات کنید .

در روش بلیچینگ خانگی در ملاقات اول دندانپزشک شما قالب دندان شما را می‌گیرد و برای شما یک قالب شفاف می‌سازد. دفعات بعدی را باید شما در خانه انجام دهید. این به معنی این است که شما باید به صورت منظم در طول دو یا چهار هفته هر بار 30 دقیقه تا یک ساعت برای این کار وقت بگذارید. دندانپزشک دقیقا با شما صحبت خواهد کرد که چه مدت شما باید قالب را در دهان خود نگه دارید و مهم است که دستورالعملی که به شما داده شده برای بدست آوردن بهترین نتیجه دنبال کنید.
برخی از محصولات هستند که می تواند هشت ساعت در یک زمان در دهان استفاده شود. بسته به نوع ماده مصرفی دندانپزشک شما توصیه‌های لازم را انجام می‌دهد.

برحسب روش بلیچینگ و زمان لازم برای رسیدن به نتیجه مطلوب هزینه درمان متفاوت است و پس از معاینه کامل میتوان ارزیابی دقیقی از هزینه داشت.