آنچه باید در مورد سفید کردن دندانها بدانید

سفید کردن دندانها

شاید شما از بدرنگی دندان هایتان ناراضی باشید یا حتی مایل باشید به داشتن یک چهره زیباتر، دندانهای سفیدتری داشته باشید. معمولا دندانهای هر فرد با رنگ پوست او هماهنگی دارد. اگر به چهره یک سیاهپوست نگاه کنید، امکان دارد دندانهای او خیلی سفید به نظر بیاید ولی حقیقت این است که زمینه تیره و سیاه پوست او ایجاد خطای دید می کند و موجب می شود دندانهایش سفیدتر به نظر بیاید.

 

  • رنگ زرد دندان خبر می دهد از..

اگر شما از رنگ دندان هایتان ناراحت هستید و به نظرتان زرد یا قهوه ای هستند، اول باید علت این تغییرات را از میان عوامل زیر پیدا کنید تا بعد راجع به سفید کردن دندانهایتان صحبت کنیم.

 

  • ژنتیک

بعضی افراد به صورت ژنتیک، دندانهای روشنی دارند ولى  دندانهایشان ته رنگ زرد یا قهوه ای دارد. بنابراین اولین قدم این است که رنگ دندان های خانواده تان را بررسی کنید و متوجه شوید این تغییر رنگ (بدرنگی) ارثی است یا اکتسابی.

 

  • سن

بالارفتن سن، یکی از دلایل شایع بدرنگی دندان هاست. با گذشت زمان، مینای دندان سایش می یابد و رنگ زرد عاج از ورای آن بیشتر خود را نشان می دهد و به همین دلیل است که سالمندان، دندانهای زردتری دارند.

غذاها، نوشیدنیها، سیگار و نوشیدن زیاد قهوه و چای ۳ علت اصلی بدرنگی دندانهاست. اگر شما عادت دارید که در طول روز زیاد سیگار بکشید  باید منتظر تغییر رنگ دندان هایتان باشید. مصرف نوشابه های گازدار سیاه و زرد نیز به مرور زمان می تواند دندان های شما را بدرنگ کند. سفید کردن دندانها، روشی است که با استفاده از آن، رنگ زرد یا قهوه ای دندانها را از بین می برند و دندانها سفید و براق می شوند و شما لبخندی درخشان خواهید داشت.

روش های متفاوتی برای سفید کردن دندانها وجود دارد؛ از سفید کردن دندانها به وسیله مواد شیمیایی تا  استفاده از اسیدهای ضعیف و لیزر. گاهی اوقات ممکن است دندانپزشک با استفاده از ابزار خاصی، سطح دندان را سایش دهد و تغییر رنگ سطحی دندان های شما را از بین ببرد ولی آنچه بیش از سایر این روشها طرفدار دارد، سفید کردن دندان ها با مواد شیمیایی است. سفید کردن دندانها ممکن است کاملا در مطب دندانپزشکی انجام شود یا اینکه دندانپزشک، وسایل و موادی را در اختیار شما بگذارد تا خودتان در خانه دندان هایتان را سفید کنید. بسیاری از افراد، تکنیک سفید کردن دندانها در خانه را ترجیح میدهند چون دیگر مجبور نیستند چندین جلسه دندانپزشک مراجعه کنند.

 

  • لیزر؛ یک قدم تا سفیدشدن دندانها

اگر می خواهید در یک جلسه دندان هایتان را سفید کنید، باید با استفاده از لیزر این کار را انجام دهید. لیزر، انرژی زیادی را به مواد سفیدکننده خواهد آورد و موجب می شود فعالیت سفید کنندگی این مواد تسریع شده و خیلی زود مواد رنگی از روی دندانهای شما پاک شود. البته بدیهی است بسته به شدت بدرنگی دندانهای شما، این جلسه مدت زمان کوتاه یا طولانی تری داشته باشد. سفید کردن دندانها با لیزر، معمولا گرانتر از سایر روش های سفید کردن دندانهاست ولی در مقابل، شما در مدت زمان کوتاهی، لبخندی سفید و براق خواهید داشت.

 

  • اول ترمیم پوسیدگی دوم سفید کردن دندان

اگر دندان هایتان پوسیده باشد یا ترمیمهای قبلی دندان هایتان، ترک و نشتی داشته باشد، پس از سفید کردن دندان هایتان، دچار حساسیت دندانی می شوید. بنابراین اول باید پوسیدگی های دندان هایتان را ترمیم کرده و ترمیم های آسیب دیده را جایگزین کنید، سپس دندان هایتان را سفید کنید.