سفید کردن دندان (بلیچینگ)

سفید کردن دندان یا بلیچینگ ، نوعی دکلره کردن است که با استفاده از عوامل اکسیدکننده انجام می‌گیرد. مهم نیست که با چه روشی این عمل انجام می‌شود. در هر حال هدف این است که اجزای فعال ماده بر دندان اعمال گردند تا بخش‌هایی از بافت دندانی بی‌رنگ شده یا ذرات دارای رنگ داخل نسوج دندانی جدا گردیده و بی‌رنگ شوند.
در بعضی از تبلیغات می‌بینیم که بیش از اندازه روی سفید کردن دندان‌ها با لیزر تاکید می‌شود ولی واقعیت این است که لیزر شاهکار نمی‌کند. برای سفید کردن دندان فقط نیاز به مواد شیمیایی ویژه‌ای است و نور لیزر فقط باعث می‌شود که این مواد زودتر فعال شوند و دندان را سفید کنند.

 

بلیچینگ ( سفید کردن دندان ) یعنی چه؟

 

بلیچینگ یعنی سفید کردن دندانها بوسیله مواد خاص اکسید کننده مثل پر اکسید هیدروژن.
مواد اکسید کننده به داخل ساختار کریستالی میله مانند مینای دندان نفوذ کرده و رنگیزه‌های رسوب کرده در بین هرم‌های مینائی را اکسید می‌کنند.با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار داردنیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن تر می‌شود.
در سال‌های اخیر محصولات زیادی نیز برای سفیدکردن در داروخانه‌ها وسوپرمارکت‌ها ارائه می‌شوند که غلظتی کمتر از ده درصد دارند وبه علت نظارت نداشتن دندانپزشک بر مراحل درمان استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌گردد.

انواع بلیچینگ چیست؟

 

  • ۱- یک روش بلیچینگ ، بلیچینگ در خانه (Home Bleaching) می باشد. دندانپزشک، قالب مخصوص را برای بیمار تهیه کرده و همراه با ژل مخصوص بلیچینگ با غلظت خیلی کم ، به بیمار تحویل می دهد تا در منزل استفاده کند.
  • ۲- روش دیگر بلیچینگ ، بلیچینگ در مطب (Office Bleaching) می باشد که توسط دندانپزشک در مطب انجام می گردد و بسیار موثرتر است چون ژل مخصوص بلیچینگ، با غلظت خیلی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ۳- ولی مطمئن ترین و موثرترین روش بلیچینگ ، بلیچینگ در مطب (آفیس بلیچینگ) بــا استفاده از دستگاه اشعه مخصوص بلیچینگ ، با مراقبت و حفاظت دقیق دندانپزشک می باشد.

 

بلیچینگ ( سفید کردن دندان ) با دستگاه در کلینیک دندانپزشکی چگونه انجام می پذیرد؟

 

دندانپزشک ابتدا با ژل مخصوص محافظ لثه ، تمام لثه اطراف دندانهای جلو را به منظور محافظت می پوشاند. لب بیمار نیز به وسیله دهان بازکن مخصوص کنار زده شده و کاملا محافظت می شود.

سپس ژل مخصوص بلیچینگ که ژل پراکسید هیدروژن 37 درصد می باشد با دقت روی سطوح بیرونی دندان های جلو گذاشته می شود و بعد از آن با دستگاه مخصوص بلیچینگ که تولید اشعه با فرکانس بالا و آبی رنگی می کند ، به ژل گذاشته شده روی دندان ها اشعه تابانده می شود. و این عمل با دقت لازم چند مرتبه تکرار می شود.

این اشعه باعث فعال شدن زیاد ژل بلیچینگ و تاثیر سریع آن می شود بطوری که در یک جلسه حدودا یک ساعته ، درمان بلیچینگ با موفقیت به اتمام می رسد.

میزان تاثیر بلیچینگ ( سفید کردن دندان ) تا چه اندازه است؟

 

بلیچینگ باعث سفید و روشن تر شدن دندان ها به اندازه 2-3-4 درجه می شود.
البته میزان سفید شدن دندان ها بسته به جنس دندانها و نوع بدرنگی دندانها در افراد مختلف متفاوت است و در بعضی از بدرنگی ها تاثیر بسیار زیاد و شگرف می گذارد.

برای اینکه بفهمید رنگ دندان هایتان، چقدر سفیدتر شده است، باید رنگ آنها را قبل و بعد از درمان، ثبت کنید. متاسفانه هنوز سیستم استانداردی در دندان پزشکی برای مشخص کردن رنگ دندان ها وجود ندارد و رایج ترین وسیله ای که در مطب های دندان پزشکی استفاده می شود، نمونه رنگ «Vita» «وایتا» است. در این نمونه رنگ، رنگ دندان ها به چهار گروه تقسیم می شود:

A (قهوه ای مایل به سرخی)، B(زرد مایل به سرخی)، C(خاکستری) و D (خاکستری مایل به سرخی) که در هر یک از این چهار گروه، 4 یا 5 نوع تیرگی و روشنی وجود دارد. دندان پزشک به شما کمک خواهد کرد رنگ دندان تان را قبل و بعد از درمان، با مقایسه با نمونه رنگ اصلی تعیین کنید و متوجه شوید سفید کردن دندان ها، چند درجه دندان هایتان را روشن تر کرده. بد نیست بدانید که همه دندانهای شما یک رنگ نیستند. معمولا دندان های جلویی روشن تر و دندان های آسیا تیره ترند. هدف اصلی از سفید کردن دندان ها این نیست که به روشن ترین درجه برسیم، بلکه دندان هایتان را باید تا درجه ای روشن کنید که با رنگ چهره شما هماهنگی داشته باشد.

 

عوارض بلیچینگ چیست؟

 

بلیچینگ در صورتی که با روش اصولی و صحیح و دقت لازم انجام شود هیچگونه ضرر و اثر سوء نخواهد داشت و کاملا بی ضرر است.
بعد از بلیچینگ ممکن است گاهی به طور موقت دندان ها یک مقدار حساس شود که پس از چند روز بهبود می یابد. استفاده از خمیردندان های ضدحساسیت در این گونه موارد توصیه می شود.

 

میزان دوام بلیچینگ چقدر است؟

 

شما نباید تصور کنید یک بار که دندان هایتان را سفید کردید هیچ وقت دیگر به سفید کردن آنها احتیاج نخواهید داشت. سفید کردن دندان ها آثار همیشگی ندارد ولی دندان ها معمولا چند سالی سفید باقی خواهند ماند.
حفظ نتایج درمانی به این مساله بستگی دارد که شما پس از سفید کردن دندان هایتان، چقدر توصیه های ایمنی را رعایت کنید.
نوشیدن زیاد قهوه و چای پر رنگ ، کشیدن سیگار، استفاده زیاد از نوشابه های رنگی و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان از عواملی هستند که باعث می شوند مدت زمان دوام بلیچینگ کمتر شود.

 

درمان بلیچینگ چقدر زمان میبرد؟

 

بسته به اینکه دندانهای شما تا چه حد تغییر رنگ داده و شما چقدر میخواهید آنها روشن‌تر شوند این زمان میتواند متفاوت باشد. این حالت معمولا در روش سفید کردن خانگی 2 تا 4 هفته زمان می‌برد و نیاز است در طول این مدت چند بار دندانپزشک خود را ملاقات کنید. در روش بلیچینگ خانگی در ملاقات اول دندانپزشک شما قالب دندان شما را می‌گیرد و برای شما یک قالب شفاف می‌سازد. دفعات بعدی را باید شما در خانه انجام دهید. این به معنی این است که شما باید به صورت منظم در طول دو یا چهار هفته هر بار 30 دقیقه تا یک ساعت برای این کار وقت بگذارید.

دندانپزشک دقیقا با شما صحبت خواهد کرد که چه مدت شما باید قالب را در دهان خود نگه دارید و مهم است که دستورالعملی که به شما داده شده برای بدست آوردن بهترین نتیجه دنبال کنید. برخی از محصولات هستند که می تواند هشت ساعت در یک زمان در دهان استفاده شود. بسته به نوع ماده مصرفی، دندانپزشک شما توصیه‌های لازم را انجام می‌دهد.

 

علت بد رنگی وتیره بودن دندانها چیست ؟

 

بد رنگی وتیره بودن دندانها در اثر عوامل گوناگونی بوجود می اید .بطور کلی بد رنگی ها می توانند منشأ خارجی یا داخلی داشته باشند .

  • 1- بد رنگی های خارجی روی سطح خارجی دندان استقرار یافته و به واسطه بهداشت ضعیف دندانی , تغذیه از مواد غذائی رنگ زا ونوشابه های رنگی ومصرف توتون ایجاد می شود. برخی از این تغییر رنگها که برای مدتی طولانی باقی می مانند
    رفته رفته مبدل به تغییر رنگ های داخلی می گردند
  • 2-بد رنگی های داخلی در لایه های داخل دندان مستقر بوده و علت ان ممکن است بر اثر افزایش سن ,استفاده از اشامیدنی ها و غذا های رنگی ,کار برد توتون وتنباکو ,ترک های ریز در مینا مصرف تتراساکلین به عنوان دارو , استفاده بیش از حد از
    فلوراید یرقان شدید در دوران کودکی , پوسیدگی های دندانی و سایر علل باشد .
تفاوت بلیچینگ با جرم گیری چیست؟

 

بلیچینگ باجرمگیری کاملأ متفاوت است . در حقیقت جرمگیری , برداشتن جرمهای چسبیده به سطوح خارجی دندانهاست که توسط اعمال فشار به روی جرمها انجام می شود ورنگ دندان از انچه هست روشن تر نمی شود. درصورتی که بلیچینگ در اثر عوامل شیمیایی انجام می گیرد و رنگ دندان را از انچه که هست روشن تر میکند .

 

استفاده از لیزر برای سفید کردن دندان چه فایده ای دارد؟

 

اگر می خواهید در یک جلسه دندان هایتان را سفید کنید، با استفاده از لیزر، این کار ممکن می شود. البته فراموش نکنید که لیزر معجزه نمی کند. فقط کار چند جلسه را در یک جلسه انجام می دهد. لیزر، انرژی زیادی را به مواد سفیدکننده وارد خواهد آورد و موجب می شود فعالیت سفیدکنندگی این مواد تسریع شده و خیلی زود مواد رنگی از روی دندان های شما پاک شود. البته ممکن است بسته به شدت بدرنگی دندان های شما، این جلسه، مدت زمان کوتاه تر یا طولانی تری داشته باشد. سفید کردن دندان ها با لیزر معمولا گران تر از سایر روش های سفید کردن دندان هاست ولی در مقابل، شما در مدت زمان کوتاهی، لبخندی سفید و براق خواهید داشت. لازم است حرارت حاصل از این لیزرها به گونه ای تنظیم شود که موجب آسیب دندان ها نشده و حتما از محافظ های چشم، استفاده شود.

 

هزینه بلیچینگ چقدر است؟

 

برحسب روش بلیچینگ و زمان لازم برای رسیدن به نتیجه مطلوب هزینه درمان متفاوت است و پس از معاینه کامل میتوان ارزیابی دقیقی از هزینه داشت.
برای اطلاع از تعرفه های بلیچینگ با کلینیک دندانپزشکی ایده به شماره تلفن 021-22895866 تماس بگیرید.