چرا از دندانپزشکی می ترسیم؟

چرا از دندانپزشکی می ترسیم؟ فراد مختلف برای رفتن نزد دندانپزشک به دلایل متفاوتی از جمله نگرانی درباره ی میزان اثر داروی بیحسی موضعی ، عجله ی دندانپزشک و نادیده گرفتن نگرانی های شان دچار اضطراب می شوند. سایر عوامل شاملِ انتظار درد و ناراحتی ، هزینه ی اَعمال دندانپزشکی ، تجربیات قبلی و حتی بوی استریل و ضد عفونی مطب دندانپزشکی هستند. وقفه انداختن در انجام کارهای روزمره برای رفتن نزد دندانپزشک نیز به طور کلی عاملی برای اضطراب به شمار می رود. اگر به این اضطراب پرداخته نشود ، در نتیجه ی صرفنظر کردن و خودداری از رفتن نزد دندانپزشک ، می تواند منجر به مشکلات بیش از اندازه ی سلامت دهان شود ، که این امر به دلیل آنکه درمان تنها راه چاره آن محسوب می شود ، به خودی خود نیازمند صرف وقت بیشتر بر روی صندلی دندانپزشکی است.

دندانپزشک برای رفع این اضطراب چه کارهایی انجام خواهد داد؟

 

دندانپزشک تان حتی پیش از آنکه پای به مطب اش بگذارید برای کاهش این اضطراب اقداماتی انجام خواهد داد. این روند از زمانی که برای گرفتن وقت معاینه تماس می گیرید آغاز می شود. کارکنان مطب دندانپزشکی به گونه ای آموزش دیده اند که مراقب ارایه ی خدمات به بیماران باشند ؛ اطلاعات لازم را درباره ی آنچه که انجام خواهد شد در اختیارتان قرار خواهند داد و سوالات شما را پاسخ خواهند داد تا از اعتماد به نفس و راحتی شما در زمان مراجعه به مطب اطمینان حاصل کنند. زمانی که به مطب مراجعه می کنید ، دندانپزشک تان اقدامات بسیاری انجام داده است تا اطمینان حاصل کند تمامی موارد به گونه ای برنامه ریزی شده تا راحتی شما به نحو شایسته ای فراهم گردد.

اتاق انتظار را پاکیزه و آراسته کرده و مجلات و اطلاعاتی درباره ی سلامت دندانی و منابع آن را در این اتاق در اختیار شما قرار داده است. در برخی از مطب های دندانپزشکی ، بخش کوچکی از اتاق انتظار برای بازی کودکان اختصاص داده شده است. در برخی دیگر از مطب ها ، وسایلی از جمله تلویزیون ، موزیک و حتی عینک های سه بعدی در اتاق جراحی برای پرت کردن حواس بیمار تهیه و تدارک دیده شده است. سلامت دندان و خدمات دندانپزشکی یا درمانی ای که شما و دندانپزشک تان در مورد آن بحث و گفتگو کرده اید و به توافق رسیده اید ، شما را در کاهش اضطراب در مطب دندانپزشکی یاری خواهد داد. سوال بپرسید و اطلاعات درخواست کنید.

 

دندانپرشک چگونه با اضطراب کودکان مواجه خواهد شد؟
(چرا از دندانپزشکی می ترسیم؟)

 

برخی از کودکان به دلیل آنکه بار اولی است که نزد دندانپزشک می روند دچار اضطراب می شوند. تجربه کردن موارد ناشناخته، دلیل رایج این حالت عصبی و ناآرامی است. دندانپزشک یا یکی از کارکنان مطب مستقیما با کودک گفتگو خواهد کرد تا موجبات آرامش خاطر بیشتر او را فراهم آورد. از دندانپزشک تان بخواهید تا مطب اش را به کودک تان نشان دهد و وسایل و تجهیزات گوناگون موجود در مطب را برای او شرح دهد. در رابطه با کودکان ، به خصوص کودکان زیرِ سه سال ، یکی از والدین یا بستگان می بایستی در این راه او را همراهی کند. کودکان بزرگتر را می بایستی تشویق کرد تا بدون یاری دیگران این کار را انجام دهند.

 

برای کاهش اضطراب در مطب دندانپزشکی چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟(چرا از دندانپزشکی می ترسیم؟)

 

دانش و آگاهی بهترین وسیله ی دفاعی در مقابل اضطراب است. پرهیز از مصرف کافئین پیش از رفتن نزد دندانپزشک می تواند اضطراب تان را کاهش دهد. مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین ، بر خلاف غذاهای حاوی قند ، اثرات آرام بخش خواهد داشت. در حین عمل دندانپزشکی ، فکرتان را روی تنفس منظم و آرام متمرکز کنید. زمانی که عصبی هستید ، نفس های تان را بیشتر نگه خواهید داشت که این امر خود موجب کاهش سطح اکسیژن می شود و حس آشفتگی و ناآرامی را تشدید خواهد کرد. زمانی که احساس ناراحتی می کنید از دست های تان برای اطلاع دادن این موضوع به دندانپزشک استفاده کنید. اگر در مورد خاصی احساس ترس و ناراحتی می کنید ، آن را با دندانپزشک تان در میان بگذارید. دندانپزشک می تواند ذهنیت منفی یا مواردی را که موجب ترس و ناراحتی شما شده اند برطرف کند.

اگر در پی یافتن دندانپزشک هستید ، از دوستان یا بستگان در این رابطه سوال کنید. ذهنیت و تجربه ی فردی که مورد اعتماد شماست می تواند به طور چشمگیری اضطراب تان را کاهش دهد.

اگر برای اولین بار نزد دندانپزشک جدیدی می روید ، برای تعیین وقت برنامه ریزی کنید. از فرصت استفاده کنید تا چندین سوال از این دندانپزشک بپرسید و موارد نگرانی خود را مطرح کنید. با این کار درخواهید یافت که دندانپزشکانی که برای گفتگو با شما در مورد این موضوعات وقت صرف می کنند ، در زمان مواجهه با ترس و نگرانی های شما از مهارت کافی برخوردارند.