بزاق دهان و راز سلامتی و طول عمر

ترشح بُزاق (Saliva) برای لغزنده کردن غذا و تغییر شیمیایی آن لازم است.بزاق کمک می‌کند که غذا در دهان انسان نرم شود و این کار غذا را نرم کرده و در نتیجه کار معده رابرای هضم راحت تر می‌سازد بزاق جویدن را آسان می‌سازد که خود بزاق از دیواره‌های ته دهان ترشح می‌شود از دیگر موارد ی که فایدهٔ بزاق را معلوم می‌کند این است که بزاق برای چشیدن مزه‌ها لازم است و ما بدون بزاق نمی‌توانیم مزه‌ها را تشخیص دهیم. در ضمن بزاق زبان را نرم و گلو را مرطوب می‌سازد و از خشک شدن گلو و دهان و زبان جلو گیری می‌کند که اگر گلو و دهان خشک شود انسان اذیت شده و به گلو آسیب می‌رسد و خشک شدن زبان باعث اختلال حس چشایی و ترک زبان می‌شود.

یکی دیگر از وظایف بزاق تنظیم عامل ph حفره دهانی می باشد که این باعث می شود عمر دندانها افزایش یابند و درمقابل خوردگی و پوسیدگی های اسیدی مقاومت کند البته باید متذکر شد که در صورتی که مواد غذایی به دندانها بچسبند و یا مقدار زیادی اسید تولید کنند وظیفه بزاق به خوبی انجام نمی‌شود.

اگر کنجکاوید بدانید در شرایط فعلی آلودگی هوا چقدر دیگر می‌توانید زنده بمانید، یک آزمایش بزاق دهان بگیرید!
محققین دریافته‌اند افت سطح آنتی‌بادی‌های مشخصی در بدن فرد، می‌تواند زمان مرگ او را مشخص کند.

آنان برای دست یافتن به این جمع‌بندی، سال ۱۹۹۵ یک جامعه آماری از ۶۳۹ بزرگسال انتخاب کردند و آن‌ها را به‌مدت ۱۹ سال مورد بررسی قرار دادند و در نهایت دریافتند که سطح ترشح ایمونوگلوبولین A (IgA)، زمان مرگ فرد را نشان می‌دهد.

همان‌طور که می‌دانید، گلوبول‌های سفید آنتی‌بادی‌ها را ترشح و به مقابله بدن با عوامل عفونی کمک می‌کنند. به گفته محققین، این ماده می‌تواند یک شاخص خوب برای تعیین زمان مرگ فرد باشد و این روش کمتر از نمونه‌گیری خون تهاجمی است. اندازه‌گیری میزان (IgA) می‌تواند بخشی از چکاب عمومی و راهی برای پی بردن به میزان سلامتی عمومی شخص توسط متخصصین مربوطه باشد.

دکتر آنا فیلیپس از دانشگاه بیرمنگهام می‌گوید: «عواملی وجود دارند که می‌توانند بر نحوه ترشح آنتی‌بادی‌ها تأثیر بگذارند و سطح آن‌ها را تعیین کنند.»

او ادامه می‌دهد: «ما نمی‌توانیم تعدادی از این عوامل از جمله سن، وراثت و بیماری‌ها را کنترل کنیم، اما وضعیت عمومی سلامتی، استرس، رژیم غذایی، ورزش کردن، مصرف الکل و سیگار کشیدن هم می‌تواند بر سطح این آنتی‌بادی‌ها تأثیر بگذارد.»
حال اینکه چگونه می‌توان از نمونه بزاق دهان در چکاب استفاده کرد و چه مقدار ترشح آنتی‌بادی‌ها در بزاق دهان نگران‌کننده است یا به اصطلاح سطح محافظت چیست، موضوعی است که نیاز به مشاهدات و مطالعات بیشتر دارد. در حال حاضر فقط میزان ترشح بسیار کم آنتی‌بادی‌ها نگران‌کننده برشمرده می‌شود.
این گروه می‌گویند قدم بعدی این تحقیق، انتخاب یک جامعه آماری گسترده‌تر و پیگیری طولانی‌تر برای یافتن ارتباط بین بیماری‌های عفونی و فرایند پیشرفت بیماری‌هایی مانند سرطان است.

حال اگر نمی‌توانید تا زمانی که تست بزاق دهان به بازار بیاید صبر کنید و دوست دارید زودتر بفهمید عمرتان به رفع آلودگی هوا تن می‌دهد یا خیر، می‌توانید به آدرس ubble.co.uk مراجعه کنید و با شرکت در یک تست آن لاین که محققان سوئدی تهیه کرده‌اند، ببینید آیا تا ۵ سال آینده زنده می‌مانید؟