عمل جراحی دهان و ایمپلنت و دستورات پس از ان

از 48 ساعت پس از عمل جراحی در صورت نیاز میتوانید کمپرس گرم کنید که با استفاده از حوله گرم هر نیمساعت به طور متناوب انجام می شود.حداقل تا 12 ساعت پس از عمل جراحی، ناحیه جراحی را کمپرس سرد کنید. برای این منظور می توانید از کیسه های یخ آماده استفاده کرده یا چند قطعه یخ را داخل یک نایلون گذاشته و درب آنرا محکم بسته و استفاده نمائید. طریقه استفاده از کمپرس سرد بصورت متناوب پانزده (15) دقیقه یکبار است یعنی پانزده دقیقه کمپرس کنید پانزده دقیقه استراحت و به همین ترتیب این عمل بعد از عمل جراحی تا 12 ساعت باستثناء مواقع استراحت می تواند انجام شود. کمپرس سرد به کاهش تورم و خونریزی پس از عمل کمک می کند.

در صورت گذاشتن گاز در محل  عمل جراحی ، آنرا تا یکساعت با فشار در محل نگاه داشته و در تمام این مدت از خوردن و آشامیدن و کشیدن سیگار پرهیز کنید و آب دهان را به طور معمول فرو ببرید و حتی الامکان از تعویض گاز خودداری بفرمایید.

 

پس از برداشتن گاز حداقل تا 24 ساعت فقط مایعات سرد مثل شیر، سوپ، آب گوشت، آبمیوه، چای سرد استفاده کنید و پس از 24 ساعت، رژیم غذایی نرم و با حرارت معمولی میل نمائید.

 

خونریزی خفیف تا 6 ساعت پس از عمل جراحی طبیعی است که نیاز به درمان خاصی ندارد. در صورتی که خونریزی شدید داشتید یک قطعه یخ را داخل دهان نگاه دارید تا آب شود و هر نیم ساعت این عمل را تکرار کنید. و در صورتی که خونریزی ادامه پیدا کرد یک عدد چای کیسه ای روی ناحیه عمل شده قرار دهید و حداقل یک ساعت روی آن فشار ملایمی وارد آورید.

 

در 24 ساعت اول پس از جراحی، دهان را به صورت قرقره شستشو نکنید. پس از این مدت حداقل 3 بار در روز بخصوص پس از صرف غذا ناحیه عمل شده را با سرم فیزیولوژی یا آب نمک رقیق (نوک قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب ولرم جوشیده) شستشو دهید.

 

از 48 ساعت پس از عمل جراحی در صورت نیاز میتوانید کمپرس گرم کنید که با استفاده از حوله گرم هر نیمساعت به طور متناوب انجام می شود.

 

بروز تورم و کبودی پس از عمل جراحی امری طبیعی است که معمولا تا سه روز پس از عمل جراحی افزایش یافته و سپس به تدریج رو به کاهش می رود. (حتی تا ناحیه گردن هم ممکن است کبودی ادامه پیدا کند.)

 

داروهای تجویز شده را راس ساعت مقرر استفاده کنید.

 

مختصری درد، تورم، خونریزی و تب تا یک درجه پس از هر عمل جراحی طبیعی است نگران نباشید و در صورت بروز درد هر چهار ساعت از مسکن تجویز شده استفاده بفرمایید.

 

از هر گونه خود درمانی یا توصیه اطرافیان پرهیز کرده و در صورت لزوم با کلینیک تماس بگیرید

 

از استحمام و انجام فعالیتهای سنگین تا حداقل 48 ساعت بعد از عمل خودداری کنید. سیگار نکشید چون پک زدن به سیگار باعث ایجاد فشار منفی در محیط دهان می شود و می تواند خونریزی را تشدید کند و میکروبهای داخل دهان را به داخل زخم هدایت کند.

 

پس از عمل جراحی نیاز بدن به مواد غذایی بیشتر می شود، این نیاز را با خوردن و آشامیدن مواد غذایی مقوی با توجه به توصیه های فوق جبران کنید

 

در مواردی که در ناحیه عمل شده خمیر مخصوص جراحی قرار داده شده است افتادن تمام یا قسمتی از خمیر پس از 24 ساعت اشکالی ایجاد نخواهد کرد.

 

مسواک زدن در قسمتهایی که جراحی نشده است بلامانع است.

 

اگر برای شما جراحی پیوند استخوان در داخل سینوس فکی انجام شده است بمدت 2 هفته باید از دمیدن داخل بینی خودداری کنید. تورم صورت در این حالت طبیعی است.

 

در جراحی سینوس ممکن است هنگامی که خم می شوید چند قطره خون از بینی شما خارج شود و یا خلط خونی داشته باشید. نگران نشوید.

 

در جراحی ایمپلنت، ایمپلنت از 2 قطعه تشکیل شده است، قطعه ای داخل استخوان قرار می گیرد و قطعه ای بعنوان درپوش روی آن بسته می شود. اگر قطعه درپوش جدا شود (که این موضوع شایع می باشد) نگران نشوید، در صورت امکان برای بستن مجدد آن مراجعه کنید.

ممکن است بعضی از بخیه ها باز یا جدا شود. معمولا جای نگرانی وجود ن

دارد 14 – 10 روز بعد بخیه ها براشته می شود. از دهان شویه دو هفته اول زیاد استفاده کنید. (روزی 3-2 بار)