دندان های کودک در چه سنی رشد میکنند؟

دندان های کودک – سن دندان در آوردن در نوزادان از ۳ ماهگی تا ۱۰ ماهگی شروع میشود و در این زمان به واسطه در آمدن دندان نوزاد بیقراری شدیدی را آغاز میکند.

 

علائم دندان درآوردن نوزاد

 

  • آبریزش از گوشه لب
  • اختلال خواب
  • مالیدن گوشها
  • تند مزاجی و بدخلقی نوزاد

بعضی نوزادان خوش شانس ناراحتی چندانی را تجربه نکرده و نشانه دندان درآوردن نوزاد را ازخود بروز نمیدهند.

 

چگونه به کودک کمک کنیم دوران درآوردن دندان را راحت تر سپری کند؟

 

۱. استفاده از دندان گیر

دندان گیر وسیله ایست که به همین منظور طراحی شده ، معمولا موج دار است و به کودک امکان میدهد که در زمان دندان درآوردن نوزاد لثه های خود را ماساژ دهد. اگر قبل از استفاده آن را در یخچال قرار دهید ،سرمای ناشی از آن نیز به کم کردن التهاب لثه نوزاد کمک میکند.

۲. استفاده از کمپرس سرد

اصولا کمپرس سرد به کاهش التهاب کمک بزرگی میکند. یک پارچه تمیز را با چای بابونه مرطوب نمایید وداخل فریزر قرار دهید و سپس آن را به نوزاد بدهید تا بمکد. چای بابونه به آرامش و خواب کودک کمک بسزایی میکند.

۳.استفاده از میوه های فریز شده

اگر نوزادتان از غذاهای کمکی نیز استفاده مینماید میتوانید یک میوه درشت وسفت که خطر بلع ناگهانی ندارد مثل هویج را فریز نموده و به کودک بدهید تا لثه های خود را با آن ماساژ دهد.

۴. ماساژ لثه نوزاد

دستان خود را شسته و به آرامی با انگشت و یک تنظیف لثه نوزادتان را ماساژ دهید. فشار به لثه ها حس خوشایندی را برای نوزاد تداعی میکند.

۵. استفاده از بی حسی های موضعی

این اولین راه حلی است که والدین به آن توجه میکنند.نکته مهم این که به هیچ عنوان از بی حسی های حاوی بنزوکایین در کودکان زیر ۲سال نباید استفاده کرد. بنزوکایین باعث ایجاد شرایطی میشود که در آن میزان اکسیژن خون به شدت کاهش می یابد.از سوی دیگر هر نوع ژل یا پماد یی حسی دیگر نیز تنها در منطقه ای که شما استفاده میکنید باقی نمیماند و در صورت بلع، احتمال بی حس کردن سیستم بلع نوزاد را به همراه دارد .

۶.مسکن ها

تجویز مسکن ها ، به ویژه در نوزادان زیر ۳ ماه فقط و فقط با تجویز پزشک مجاز است. نوزادان ۶ ماه به بالا میتوانند از استامینوفن در دوز مجاز آن استفاده کنند.دندان در آوردن معمولا با اقدامات خانگی کنترل می شود. اما اگر ناراحتی و بی قراری شدید یا نخوردن شیر و غذا در کودک شما روی داد، یا تب و اسهال ایجاد شد، به پزشک مراجعه کنید.