ایمپلنت دندانی (کاشت دندان)

 

از دست دادن یک یا چند دندان، مشکلی است که برای بسیاری از انسانها سخت و حتی غیرقابل تحمل است،
اما به دلایل متعدد احتمال روبرو شدن با عارضه ی بی دندانی وجود دارد.
مشکلی که تا چندی پیش راهی جز
استفاده از دندان های مصنوعی نداشت.
این دندان ها به دلیل شکل ظاهری و مشکلات دیگری که داشت،
رضایت مریض را جلب نمی کرد.

خوشبختانه امروزه ایمپلنت، روبرو شدن با مشکلات بی دندانی را بسیار آسان کرده است.
ایمپلنتولوژی حاصل آخرین تحقیقات و تکنولوژی های روز دنیا است.
قرار دادن ایمپلنت دندانی در فک، درمانی نه چندان سخت است که عارضه ای در بر ندارد.
ایمپلنت دندانی همان نقش دندان های اصلی را تا پایان عمر برای بیمار ایفا می کند.
از بین روش های مختلف جایگزینی ریشه دندان، ایمپلنت دندان جایگزینی کامل محسوب میشوند، چراکه هم ریشه و هم تاج دندان را شامل می شوند.

اگر شما یک یا چند دندان را از دست داده باشید و یا کاملاً بدون دندان باشید می توانید به منظور جایگزینی دندانهای ازدست رفته از ایمپلنت استفاده نمایید.
از مزایای ایمپلنت این است که نیازی به تراشیدن دندانهای مجاور ندارد و در نتیجه هیچگونه آسیبی به سایر دندانها وارد نمی سازد. ایمپلنت به عنوان بهترین راه حل برای جایگزینی دندانهای از دست رفته شناخته شده است، چرا که ظاهری کاملاً طبیعی دارد و با دندانهای طبیعی افراد هیچگونه تفاوتی ندارد. بیمار در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن کاملاً احساس آسایش می نماید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی سازگار با سلول های بدن است. از ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزینی مناسب و دائمی به جای یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. پس از قراردادن ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد. فرآیند جوش خوردن معمولا 3 تا 4 ماه طول کشیده، سپس قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده و بر روی پایه قرار می گیرد.

از دست دادن یک یا چند دندان تاثیر به سزایی در چهره و مهم تر از آن در روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد. با استفاده از ایمپلنت های دندانی میتوان علاوه بر بازیابی توانایی جویدن طبیعی، چهره طبیعی و زیبایی لبخند را نیز به فرد بازمی گرداند.
کاشت ایمپلنت در خانم ها از سن 15 سالگی و در آقایان از سن 18 سالگی امکان پذیر است.

جنس ایمپلنت دندان چیست؟

جنس ایمپلنت معمولاً از فلزات مختلف و یا سرامیکهایی با ساختار مشابه استخوان است که با بافتهای بدن سازگاز هستند. در حال حاضر ایمپلنتها از فلز تایتانیوم ساخته می شوند.

ایمپلنت های دندانی چگونه عمل می کنند؟

از ایمپلنت می توان به عنوان ریشه دندان جهت نگهداری روکش هایی که جایگزین تاج دندان می شوند استفاده کرد که این روکش ها بطور ثابت توسط سیمانهای دندانپزشکی به ایمپلنت چسبانیده می شوند. همچنین در مواردی که برای دندانهای مصنوعی فرد گیرکافی در دهان نداشته باشد، می توان از ایمپلنت به عنوان محل گیر مناسبی جهت ثابت نگداشتن دندان مصنوعی استفاده نمود.

مزایای ایمپلنت دندانی چیست؟

در عین گران بودن درمان ، مزایا یی همچون راحتی، مقاومت بالا، کاربردی بودن، بازگرداندن توانایی جویدن طبیعی و زیبایی فوق العاده ، باعث میشود تا رضایت خاطر بیماران نسبت به بریجهای ثابت یا پرتز متحرک بیشتر شود. در صورت رعایت کامل بهداشت، این دندان ها دائمی (Lifetime) خواهند بود.
با درمان ایمپلنت، دندانهای دیگر قربانی جایگزینی دندان از دست رفته نمیشوند.
پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان داخل استخوان قرار گرفته و استخوان فک به دلیل ساپورت توسط ایمپلنت تحلیل نمیرود. بنابراین فرم صورت، کمتر دستخوش تغییرات ناشی از از دست دادن دندان میشود.
به طور معمول عمر ایمپلنت از سایر درمانهای جایگزین طولانی تر است و در صورت از دست رفتن ایمپلنت، امکان جایگزینی مجدد وجود دارد.

میزان موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

سلامت بدن فرد در میزان موفقیت ایمپلنت موثر است. جنس استخوان فک و لثه فرد نیز در میزان موفقیت ایمپلنت تاثیر دارد.
بطور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندانی ۹۵٪ گزارش شده است.

روند کاشت ایمپلنت دندان چگونه است و مدت درمان چقدر طول میکشد؟

۱) تهیه رادیوگرافی های لازم و بررسی دقیق ناحیه بی دندانی و انتخاب ایمپلنت مناسب از لحاظ طول و قطر و نوع آن، که مناسب ناحیه بی دندانی باشد.

۲) انجام جراحی کاشت ایمپلنت در یک جلسه حدودا نیم ساعته در مطب، با بی حسی موضعی، بدون هیچ گونه درد.

۳) حدود ۲ماه بعد از کاشت ایمپلنت میتوان مراحل ساخت روکش(تاج دندان) روی آن را انجام داد.
(این مدت زمان برای ترمیم و سفت شدن استخوان دور ایمپلنت لازم است که البته بسته به جنس استخوان فرد و شرایط موجود، ممکن است این زمان کمی متغیر باشد.)

طول عمرهای ایمپلنت های دندانی چقدر است ؟

با پیشرفت هایی که دندانپزشکی نوین داشته انتظار می رود بیشتر ایمپلنت ها عمر نا محدودی داشته باشند البته طول عمر یک درمان ایمپلنت بستگی به عوامل متعددی دارد که بهداشت ونحوه نگهداری توسط بیمار ، قطر و طول ایمپلنت ، توزیع صحیح نیروها روی ایمپلنت موثرند .

چه کسانی می توانند از ایمپلنت دندانی استفاده کنند؟

افرادی که به هر علتی دندان ازدست داده باشند کاندید ایمپلنت هستند ایمپلنت جهت جایگزینی دندان تا بازسازی همه دندانها را در بر می گیرد .در مورد از دست دادن یک یا چند دندان دیگر نیازی به تراش دندانهای مجاور بعنوان پایه پروتز نیست .ایمپلنت داخل استخوان قرار می گیرد و روکش روی همان ایمپلنت بدون اتکاءبه دندانهای مجاور قرار داده می شود.

در مورد بیمارانی که دندانهای زیاد یا همه دندانها را از دست داده باشند .با قرار دادن چند ایمپلنت در فک آنها و استفاده از آنها بعنوان پایه می توان پروتز متکی بر ایمپلنت جهت جایگزینی دندانهای از دست رفته قرار داد .در مورد بیماران کاملأ بی دندان می توان با قرار دادن حداقل دو ایمپلنت در هر فک پروتزی متحرک ولی محکم و بدون لغزش و لقی در اختیار بیمار قرار داد.
حتی در مورد بیماران بی دندان که در حال استفاده از پروتز متحرک هستند می توان با قرار دادن دو پایه ایمپلنت در فک آنها همان پروتز را با کمترین هزینه کاملأ محکم و باثبات کرد.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

در این خصوص باید توسط دندانپزشک خود معاینه شده و با او مشاوره کنید. در بسیاری موارد این مبلغ با هزینه روشهای درمانی سنتی(بریج یا پُل) تفاوت چندانی نخواهد داشت.
هزینه های درمان بستگی به نوع ایمپلنت های دندانی متغیر است اما حتی الامکان بهتر است از سیستم های شناخته شده و مورد تایید سازمان های معتبر دندانپزشکی استفاده شود . سیستم های ارزان وغیر استاندارد صدمات غیر قابل جبرانی را به بار خواهند آورد ولی ایمپلنت های استاندارد طول عمر نامحدودی دارند . شایان ذکر است هزینه درمان با توجه به تجهیزات و مواد بهره گیری از تکنیک های جدیدنسبت به انواع دیگر پروتز بالا نیست به گونه ای که هزینه یک واحد ایمپلنت تقریبا برابر یک بریچ سه واحدی ایده آل است .