ارتودنسی در هنگام بارداری

ارتودنسی در هنگام بارداری هیچگونه تداخلی ندارد ولی با توجه به افزایش اسیدیته محیط دهان در این زمان می بایست بهداشت دهان به خوبی رعایت گردد . در هنگام بارداری دندانها استعداد بیشتر برای پوسیدگی دارند. مادر در این دوران مواد قندی بیشتری می خورد و دندانها بیشتر در خطر پوسیدگی می باشند. همچنین به علت تغییرات هورمونی در این دوران لثه ها نیز در معرض خطر می باشند و مشکلات لثه ای بیشتر حادث می شوند.

ارتودنسی در هنگام بارداری در دوران بارداری میزان جرم و دیگر رسوبات میکروبی بیشتر از مقدار قبل از بارداری است. در نتیجه مقدار التهاب لثه نیز بیشتر از دوره قبل از بارداری می شود لذا لازم است عمل جرمگیری و برساژ دندانها انجام شود.

علائم التهاب لثه در دوران بارداری شامل قرمزی، تورم و بزرگ شدن لثه (افزایش حجم لثه) است. در بعضی موارد ممکن است این مشکل همراه با خونریزی از لثه هم باشد. حال اگر بیمار سیم ارتودنسی هم داشته باشد ممکن است التهاب لثه و مشکلات لثه ای افزایش یابد ولی در صورتی که بیمار بهداشت مناسبی داشته باشد و دندانها هیچگونه جرمی نداشته باشد ارتودنسی در این دوران نگرانی نخواهد داشت.

باید دانست اگر بیمار در هنگام ارتودنسی باردار شد، نباید برای بیمار رادیوگرافی تجویز کرد زیرا گرفتن رادیوگرافی به خصوص در 3 ماه اول حاملگی برای جنین بسیار مخاطره آمیز است. یا می بایست قبل از بارداری برای بیمار رادیوگرافی تجویز کرد یا اینکه گرفتن آن را تا آخر حاملگی به تعویق انداخت.

در معرض قرارگرفتن مادر در مقابل اشعه X و تجویز بعضی از دارو ها باعث نقص های جنینی می شود که می توان به شکاف لب و کام یا لب شکری اشاره کرد. باید گفت در دوران ارتودنسی بیمار هیچگونه دارویی نمی گیرد و از بیمار هم نباید رادیوگرافی گرفت.

بنابراین ارتودنسی با بارداری هیچگونه منافاتی ندارد و صدمه ای هم به نوزاد نمی رساند. در این دوران می بایست بیمار بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت کند. بیماران حتی با وجود سیم های ارتودنسی می توانند عمل جراحی سزارین برای به دنیا آمدن کودک داشته باشند .