ارتودنسی و مراقبت های آن

 با یک سیم‌ کشی روی دندان‌های تان به خانه بر گشته ‌اید و با خودتان می ‌گویید تا چند ماه دیگر از شر آن دندان‌ های خرگوشی راحت می ‌شوید. ولی این پایان ماجرا نیست. نگهداری از سیم‌ها و براکت‌ها و پلاک ارتودنسی هم بایدها و نباید‌هایی دارد که دانستن آنها برای سلامت دندان‌های تان بسیار ضروری است.

 

استفاده از نخ دندان مخصوص برای ارتودنسی هایی که سیم و نگین دارند، ضروری است.
این نخ دندان‌ به دلیل داشتن سه قسمت عمده، یعنی قسمت تنیده شده و سخت‌تر، قسمت کاموایی و قسمتی که شبیه دیگر نخ دندان‌ها است، قادر است به خوبی دندان‌های شما را از تماس با مواد غذایی و عوامل پوسیدگی دندان محافظت کند.

حتی استفاده از دهان‌ شویه‌های حاوی فلوراید، دو تا سه بار در هفته توصیه می ‌شود. مطمئن باشید اگر این نکات را رعایت کنید، به هیچ‌ وجه دندان‌های شما دچار پوسیدگی نخواهند شد.
گله شما از پوسیدگی‌ دندان یا بیماری لثه متعاقب ارتودنسی، ربطی به این درمان ندارد و به علت بی ‌توجهی شما در سلامت دندان‌های تان است.
اغلب افرادی که مراجعه ماهیانه به ارتودنتیست خود ندارند و طی درمان (یک ساله یا کمتر و بیشتر) نکات بهداشتی را رعایت نمی ‌کنند، در مناطق اطراف براکت‌ها، با پوسیدگی‌ های مربعی یا مکعب مستطیل، به صورت تغییر رنگ مواجه خواهند شد.

جالب است بدانید امروزه به دلیل حذف روش‌ های قدیمی بسیاری از مشکلاتی که متعاقب ارتودنسی ایجاد می ‌شد، از بین رفته اند. در قدیم به جای براکت‌ها حلقه هایی دور دندان قرار می دادند که فلزی بود و علاوه بر نمای نازیبا، به علت از بین رفتن چسب زیرین، ایجاد پوسیدگی هم می‌ کرد، اما امروزه با استفاده از چسب مخصوصی به نام کامپوزیت، براکت‌ها به سطح مینا چسبانده می ‌شوند.
اغلب ارتودنتیست‌ها نیز دقت می‌ کنند از کامپوزیت مناسبی برای دندان‌ های جلویی که دید بیشتری دارند، استفاده کنند تا ته رنگ زرد روی دندان‌ ها ایجاد نشود. پس از ارتودنسی نیز، تنها با برداشتن آن لایه نازک ، علاوه بر دندان ‌های مرتب و متناسب در فک بالا و پایین، از سفیدی و درخشندگی آن ها لذت می ‌برید.

 

قرص‌ های آشکارساز

 

شما می ‌توانید این قرص‌ها را از دندانپزشک ‌تان بخواهید. کافی است این قرص‌ ها را بجوید. خواهید دید تمام پلاک‌ های میکروبی روی سطح دندان‌های تان رنگ می‌ گیرند و شما می ‌توانید به آسانی آن ها را ببینید و با مسواک زدن از روی سطح دندان‌های تان پاک کنید.

 

مسواک ‌های مخصوص

 

مسواک ‌هایی در بازار وجود دارند که موهای بخش مرکزی سر آنها، کوتاه ‌تر از موهایی هستند که در محیط قرار دارند. بنابراین شما می ‌توانید سر این مسواک ‌ها را روی براکت‌ها (نگین‌ ها) منطبق کنید و اطراف براکت ‌ها را به راحتی تمیز کنید.
اگر هم در اثر خارج کردن دندان‌های تان، میان آن ها فاصله افتاده است، می ‌توانید از مسواک ‌های بین دندانی “Inter dental Brush” برای تمیز کردن فاصله میان دندان‌های تان استفاده کنید

 

دهان ‌شویه یادتان نرود

 

توصیه دیگر ما به شما، استفاده از دهان ‌شویه‌ های حاوی فلوراید است. فلوراید موجود در این دهان‌شویه‌ ها، روی سطوح دندان‌ ها نشسته و از پوسیدگی‌ دندان‌ ها طی مدت ارتودنسی جلوگیری خواهد کرد.

 

پلاک ‌های متحرک

 

اگر شما پلاک‌ های متحرک ارتودنسی دارید، رعایت بهداشت آن آسان‌ تر است، چون می‌ توانید برای تمیز کردن، آن را از دهان ‌تان خارج کنید. برای تمیز کردن آن می ‌توانید از “مسواک نرم” و صابون مایع و آب ولرم استفاده کنید.
برای تمیز کردن پلاک ارتودنسی ‌تان از خمیردندان ‌های معمولی استفاده نکنید، چون موجب سایش پلاک شما می ‌شوند.
پلاک ارتودنسی را روی کاسه دست‌ شویی تمیز نکنید، چون اگر از دست ‌تان رها شود، در اثر برخورد با کف سرامیک خواهد شکست. بهتر است یک کاسه پلاستیکی پر از آب زیر دست ‌تان قرار دهید و پلاک ‌تان را روی آن بشویید. می ‌توانید پلاک‌ ارتودنسی ‌تان را بالای یک سطح نرم نیز تمیز کنید تا در صورت رها شدن از دست ‌تان، نشکند.

 

آب بنوشید!

 

اگر بیرون از منزل هستید و مسواک زدن دندان‌های تان بعد از غذا ممکن نیست، حداقل کمی آب در دهان‌ تان بگردانید تا باقیمانده مواد غذایی از دهان ‌تان خارج شود.

 

جایی برای نگهداری پلاک‌ ها

 

اگر شما پلاک ارتودنسی دارید، می‌ توانید آن را در ساعاتی از روز، برای مثال هنگام خوردن ناهار، شام یا صبحانه از دهان ‌تان خارج کنید. این پلاک‌ ها و سیم‌ های آن مطابق دندان های شما فرم داده شده‌ اند تا نیروهای مناسب و کافی را بر دندان‌های تان وارد کنند، بنابراین باید مراقب باشید که دچار تغییر شکل نشوند.
پلاک ‌تان را پشت پنجره‌ اتاق و یا اتومبیل، زیر نور مستقیم آفتاب رها نکنید. بهتر است از یکی از مغازه‌ های فروش لوازم پلاستیکی، یک جعبه پلاستیکی مناسب دردار خریداری کنید و پلاک تان را در مواقعی که از دهان ‌تان خارج کرد‌ه‌اید، درون آن نگهداری کنید. نگهداری پلاک در این جعبه، از آلودگی و آسیب دیدن آن پیشگیری خواهد کرد.

 

تغذیه و ارتودنسی

 

وقتی دندان‌های تان سیم ‌کشی شده ‌اند و یا پلاک ارتودنسی دارید، باید مراقب غذاها و تنقلاتی که می‌ خورید نیز باشید. بسیاری از شیرینی ‌ها، شکلات های چسبناک و آبنبات‌ ها اطراف سیم ‌ها جمع می ‌شود و تمیز کردن باقی ‌مانده‌ های مواد غذایی از اطراف سیم‌ ها را برای تان دشوار می ‌کنند و اگر این مواد غذایی به خوبی از اطراف سیم‌ها تمیز نشوند، موجب پوسیدگی دندان‌های شما می ‌شوند.
خوردن خوراکی ‌های سفت و سخت مانند گز، سوهان و آبنبات را کنار بگذارید، چون موجب شکستن یا کج شدن وسایل ظریف درون دهان‌ تان می ‌شوند.
خوردن نوشیدنی ‌ها و غذاهای شیرین را تا جایی که می‌ توانید، کم کنید. خوراکی‌های چسبناک به سیم‌ها می ‌چسبند و حتی جدا کردن آن ها می ‌تواند سیم‌ ها و براکت ‌ها را از روی دندان‌های تان جدا کند.