اصلاح طرح لبخند (طراحی لبخند) چیست؟

اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند به مجموع درمان‌هایی گفته می شود که جهت زیبا کردن لبخند بر روی اندازه دندانها، شکل دندانها، رنگ دندانها، نحوه قرار گیری آنها، طول دندان، طرح لثه و میزان نمایان شدن لثه در هنگام لبخند انجام می شود. در اصلاح طرح لبخند از قوانین نسبت های طلایی بصری استفاده می شود. لامینیت سرامیک و ونیر کامپوزیت بهترین گزینه برای اصلاح دندانی طرح لبخند است. در مواردی ممکن است به ارتودنسی، ایمپلنت، جراحی زیبایی لثه، سفید کردن دندان و تزریق بوتاکس نیاز باشد.

در واقع اهمیت طرح لبخند افراد به هیچ وجه کمتر از آنچه بیان می شود نیست، لبخند شما اولین چیزی است که بسیاری از افراد هنگام برخورد با شما به آن توجه می‌کنند، دندانها عامل مهمی در زیبایی و جذابیت صورت می‌باشد و در مطالعات مختلف ثابت شده است که بیش از 50 درصد زیبایی صورت به خط لبخند، رنگ و فرم دندانها مرتبط است. در روابط اجتماعی و برخوردهای روزمره، توجه مخاطب ناخودآگاه بر قسمت لبها و دندانهای شما متمرکز می‌شود. به همین دلیل امروزه مردم به دنبال داشتن دندانهای زیبا، درخشان، سفید و مرتب هستند.

لبخند شما می تواند تاثیرات ماندگار بر افراد غریبه و دوستانی داشته باشد که در طول روز با آنها ملاقات می کنید و نیز می‌تواند نقش کلیدی در افزایش اعتماد به نفس و خودباوری شما داشته باشد. یک لبخند زیبا می تواند زندگی اجتماعی شما را ساده تر کند، طرز رفتار شما را بهبود بخشد، و هر گونه احساس عدم امنیت و تشویش را از شما دور کند.

 

چگونگی اصلاح لبخند

 

فرآیند اصلاح طرح لبخند منجر به بهبود ظاهر لبخند شما از طریق یک یا چند روش مربوط به زیبایی دندان می شود که برای مثال از این روش ها می توان از روکش دندان، ارتودنسی دندان، کاشتن دندان و سفید کردن دندان نام برد.
اصلاح طرح لبخند وابسته به اجزای صورت شما همچون نوع پوست، رنگ مو، دندان (رنگ، پهنا، درازا، ظاهر و نمای دندان)، بافت لثه و لب ها است که برای داشتن یک لبخند ایده آل باید این اجزا در بهترین حالت ممکن باشند.

اصلاح طرح لبخند برای افراد به دلایل و انگیزه های مختلف انجام می شود و به این ترتیب با توجه به ملاحظات منحصر به فرد می تواند به صورت سفارشی بر روی هر یک از اجزای مختلف صورت آنها عملیات اصلاحی انجام شود.
مواردی که اصلاح می شود:
خصوصیات لبخند که ممکن است با اصلاح آن طرح لبخند شما اصلاح شود شامل موارد زیر هستند:

 

رنگ دندان

 

هنگامی که رنگ دندان خود را در نظر می گیرید، به خاطر داشته باشید که تیرگی یا بدرنگی دندان ممکن است به خاطر عمر دندان شما باشد. یک طرح لبخند مناسب از اجزای مشخصی تشکیل شده که عبارت از روشنی و سفیدی دندان است که در عمل می تواند منجر شود دندان های شما ظاهری جوان و شاداب داشته باشند. دندان پزشک زیبایی در یافتن توازن مناسب بین ارائه یک چهره روشن تر، خنده سفیدتر و حفظ رنگ طبیعی دندان شما دارای مهارت و تجربه کافی است.

اگر دندان شما لکه دار یا بدرنگ شده باشد (حتی اگر این دندان ها سالم، مرتب، و یکنواخت باشند)، این لکه ها می تواند تاثیر منفی بر ظاهر لبخند، اعتماد به نفس و حس رضایت شما داشته باشد. با استفاده از خدمات حرفه ای سفید کردن دندان که ممکن است در مطب دندان پزشک یا در خانه شما انجام شود، شما می توانید دندان های خود را چند درجه روشن تر کنید. تاثیر انجام این کار بر روی دندان می تواند در ظاهر لبخند شما باشد که نتایج فوق العاده برای شما به همراه دارد.

 

ردیف و مرتب نمودن دندانها

 

دندان هایی که چرخش دارند، روی هم قرار گرفته اند یا بین آنها فاصله وجود دارد به سادگی می توانند از طریق خدمات ارتودنسی اصلاح شده و مرتب شوند و در نهایت می توان وضعیت آنها را با لامینیت کردن بهبود بخشید. در برخی موارد فقط با لامینیت کردن مشکل نامرتبی حل خواهد شد.
وجود یک یا چند دندان از دست رفته در دهان شما می تواند تاثیر منفی بر ظاهر لبخند شما داشته باشد. در این حالت دندان های از دست رفته را می توان با استفاده از ایمپلنت جایگزین کرد.

 

طراحی طرح لبخند
طراحی طرح لبخند
 
پروتز لب و گونه

 

یک صورت نامتوازن یا پیر را می توان با استفاده از روش های خاص اصلاح طرح لبخند شامل خدمات زیبایی صورت و جراحی صورت بهبود بخشید یا جوان کرد.

 

طول دندان و زوایای دندان

 

طول مناسب دندان منجر می شود دندان شما ظاهر شاداب تر و جوان تری داشته باشد. بالا رفتن عمر دندان باعث سایش آن می شود که اغلب موجب کوتاهی و صاف شدن زوایای گرد لبه های دندان می شود. صاف شدن و کوتاهی لبه دندان ظاهر پیر و خشنی را تداعی می کند. در این حالت درمان طرح لبخند برای این دندان ها می تواند شامل بازسازی شکل آنها و بلند کردن آنها برای چند دندان جلویی با استفاده از روش ونیر کامپوزیت یا استفاده از لامینیت سرامیکی باشد

 

شکل دندان

 

دندان افراد می تواند مستطیل، مستطیل کشیده، مثلثی و یا بیضی شکل باشد. اصولا شکل دندان ها باید با فرم صورت فرد سازگار باشد.

 

خط لبخند

 

خط لبخند یک خط ذهنی است که لبه دندان بالایی شما را از یک طرف به طرف دیگر دنبال می کند و به صورت ایده آل باید مشابه منحنی لب پایین شما در زمان لبخند زدن باشد. این تعریف استاندارد برای طرح لبخند می تواند برای کمک به تعیین میزان انحنای مورد نیاز برای لبه دندان های شما مورد استفاده قرار گیرد.

 

تناسب دندان

 

اکثر افراد اعتقاد دارند لبخند زیبا لبخندی است که دو دندان جلویی در آن غالب باشند و نسبت عرض به طول آن 4 به 5 باشد. این نسبت به عنوان راهنمای طول و عرض دندان ها در ناحیه لبخند مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر دندان های زیبای طبیعی با دیگر نسبت مشخص دارند. به گونه ای که هنگامی که به آن ها از روبرو نگاه می شود اولین دندان پیشین عرضی برابر 1.68برابر دندان کناری دارد. (دقت کنید که این نسبت بین عرضی از دندان است که دیده می شود نه عرض واقعی دندان) و درعین حال عرض مشهود دندان کناری (دندان دوم) 1.68عرض دیده شده دندان نیش (دندان سوم) می باشد.

 

لامینیت دندان

 

برای مشکلات زیبایی ناچیز و غیر جدی، همچون تراش، ترک، فاصله مشخص بین دندان، و سایر مشکلات مشابه می توان از خدمات روکش دندان برای رفع مشکل استفاده کرد. این ابزار مصنوعی دندان پزشکی ظاهری شبیه دندان دارد و تقریباً ضخامت آن به اندازه پوسته تخم مرغ یا لنز چشم است که با چسب مخصوص دندان پزشکی به سطح بیرونی دندان چسبانده می شود و به این ترتیب می تواند ایرادهای دندان را پنهان کرده و ظاهری یکنواخت، منظم و طبیعی به دندان بدهد. در نتیجه با استفاده از این روش شما می توانید لبخندی زیبا داشته باشید.

 

نمایان شدن بیش از حد لثه در لبخند

 

نمایان شدن بیش از حد لثه زمانی مشاهده می شود که بافت لثه بخش بیشتری از دندان را نسبت به حالت عادی یا مطلوب می پوشاند. تاثیر کلی این موضوع می تواند مربوط به عدم رشد کامل دندان ها یا رشد بیش از حد قسمت قدامی فک بالا و یا لب بالای کوتاه باشد. حتی اگر شما ظاهراً از سلامت دهان برخوردار باشید و دارای دندان های سالم، متناسب و سفید در زمان لبخند باشید، نمایان شدن بیش از حد لثه می تواند لبخند شما را نازیبا کند. جهت درمان این حالت می توان بافت اضافی لثه و حتی استخوان را با استفاده از لیزر یا روشهای متداول جراحی حذف کرد. این تکنولوژی به ما امکان می دهد بافت لثه را به سرعت، بطور ایمن و با حداقل نگرانی برای بیمار اصلاح کنیم و به این ترتیب بتوانیم ظاهر لبخند زیبا تری داشته باشیم.