بیماری های دهان و دندان و علائم آن

بیماری های دهان و دندان علایم مشخصی دارند که به معرفی آن ها میپردازیم.

دندان درد

اگر دندان و یا فک شما صدمه ببیند احتمالا شما منجر به یک دندان درد می گردید. دندان درد معمولاً ناشی از پوسیدگی است اما آن‌ها می‌توانند ناشی از بیماری لثه هم باشند. در حالات دیگر این درد بدلیل آبسه و یا دندان نهفته ممکن است پدید آید.

دندان حساس

اگر دندانهای شما در هنگام نوشیدن یا خوردن غذاهای سرد وگرم درد می‌گیرد، احتمالاً شما دارای این بیماری می‌باشید. این حساسیت می‌تواند ناشی از پوسیدگی دندان، دندان شکسته شده، بیماری لثه و ترک‌های مینایی یا دندان‌هایی که بدلیل تحلیل لثه سمان ریشه‌های آنها در مجاورت غذا و نوشیدنی‌ها قرار می‌گیرد ایجاد شود. اگر شما به این بیماری مبتلائید باید با مراجعه به دندانپزشک و تشخیص آن به درمان اقدام نمائید.

خونریزی یا جراحت (زخم) لثه

خونریزی می‌تواند علامتی از التهاب لثه، وجود جرم در طوق دندانی بدلیل مسواک زدن نادرست توام با فشار و یا استفاده نادرست از نخ در بین دندانها شما باشد. اگر به صورت معمول شما دارای خونریزی در دهان می‌باشید می‌بایست حتماً با مراجعه به دندانپزشک خود اقدام به برطرف نمودن آن نمائید. توجه داشته باشید که در اسرع وقت جهت سلامتی خود باید اقدام به درمان بیماری لثه خود نمائید.

زخم‌های دهانی

زخم‌های دهانی شامل آفت، تبخال، لوکوپلاکیا، بیماری قارچی می‎باشد. دلایل ایجاد این بیماری‌ها بسیار متنوع و یا شاید تا حدودی ناشناخته باشند. آنها می‌توانند اثرات ناشی از یک بیماری و یا اختلال مزاجی، عفونت باکتریایی، ویروس و یا قارچ و بدلیل تحریک سیم‌های ارتودنسی و دست دندان و یا لبه تیز و شکسته شده دندان و پرکردگی باشد. اگر این علائم در دهان شما مکرراً ایجاد شده و یا بمدت طولانی باقی می‌مانند حتماً باید توسط دندانپزشک شما معاینه گردند.

بوی دهان

بوی دهان می‌تواند به نوع غذا، عدم مسواک زدن، خشکی دهان، سیگار، سینوزیت، بیماری‌های گوارش فوقانی و یا غیره مربوط باشد. بوی بد در دهان به صورت طولانی می‌تواند هم چنین ناشی از بیماری لثه باشد. استفاده از نخ دندان و مسواک به صورت دو با سه بار در روز اجباری است و می‌تواند بیماری لثه و بوی دهان شما را کنترل نماید. در صورت ابتلا به این بیماری حتماً به دندانپزشک خود مراجعه نمائید.

درد فک یا مشکلات مفصلی

خیلی از عوامل می‌توانند سبب این بیماری گردند، بنابراین تشخیص این موارد با دندانپزشک است. علل آن می تواند ناشی از سینوزیت، درد دندان ،التهاب مفصل، ضربه و صدمه، دندان قروچه، التهاب لثه،روکش نامناسب و ….. باشد.دندانپزشک شما با معاینات و بررسی دقیق و استفاده از X ray، علت بیماری شما را معلوم می‌نماید.

خشکی دهان

اگر دهان شما معمولاً خشک می‌شود ممکن است ناشی از بیماری‌های سیستمیک یا یک اثر جانبی از مصرف داروی خاصی و سن بالا و … باشد. بزاق دهان اولین سیستم دفاعی دهان شما در برابر پوسیدگی است که سبب شستشو دهان و پاک نمودن باقیمانده مواد غذایی، اسیدهای ایجاد شده به سبب باکتری‌های دهان و مواد فراهم شده از مبارزه بیماری‌ها در دهان می‌شوند. دندانپزشک شما می‌تواند به شما در افزایش رطوبت دهان کمک کند.

عفونت‌های ناشی از Piercing

Piercing دهانی می‌توانند سبب مشکلات وسیعی در سلامتی عمومی و دهان شما بشوند. دهان شما به صورت طبیعی محل زندگی مقادیر متنابهی باکتری هستند که می‌توانند آغازگر شروع عفونت و گسترش آن به سایر نقاط بدن گردند. اگر شما دارای تورم عفونی، درد، تب، لرز، یا یک علائم قرمزی و تورم اطراف انها هستید به صورت فوری با پزشک یا دندانپزشکتان تماس بگیرید.

ترک یا شکستگی دندان

شکستگی یا ترک دندان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شودمثل دندانهای نازک وشکننده، دندان قروچه، ضربه به دندانها و غیره. اگر شما زمان جویدن درد را تجربه کرده‌اید با دندانپزشکتان تماس بگیرید، آنها می‌توانند علت را تشخیص بدهند و درمانشان کنند.

دندان‌های تغییر رنگ یافته و لکه دار

در هر زمانی ممکن است دندانهای شما تغییر رنگ بدهند، این اغلب به دلیل استفاده از مواد غذایی با رنگ دانه‌های بالا مثل قهوه و چای، زعفران، سیگار، گذشت سن، ژنتیک، ضربه، درمان ریشه یا استفاده از داروهای خاصی باشند. شما می‌توانید با استفاده از مواد مورد تأیید در منزل یا بوسیله دندانپزشک در مطب اقدام به برداشتن رنگ دانه نمائید. در این مورد بهتر است با دندانپزشک خود مشورت نمائید.