نگین دندان چیست؟

نگین دندان _ امروزه یکی از مواردی که در دندانپزشکی زیبایی استفاده می‌شود چسباندن نگین روی دندان‌های قدامی است. نگین‌ها از جنس طلا، نقره، پلاتین، کروم، کریستال‌های مصنوعی و یا الماس می‌باشند.

چسباندن نگین احتیاج به تراش دندان ندارد و به دندان هیچگونه آسیبی وارد نمی‌شود. در صورتیکه شما بخواهید نگین چسبانده شده از روی دندان کنده شود دندانپزشک شما به سادگی قادر به انجام این کار می‌باشد.

در صورتیکه دندانهای شما پوسیدگی داشته باشد، روکش شده باشد و یا بیماری لثه و جرم دندان داشته باشید قبل از گذاشتن نگین بایستی درمانهای لازم را انجام دهید و سپس نگین بگذارید. قیمت گذاشتن نگین بستگی به جنس آن دارد و اگر از فلزات گرانبها استفاده شود ارزش آن به هزینه درمان اضافه می‌شود.

معمولا قراردادن نگین روی دندان قدامی که در جلوی دندان نیش قرار دارد درخشش و زیبایی ویژه‌ایی ایجاد می‌کند.

 

نگین دندانی چیست؟

 

نگین دندانی از جنس طلا، نقره، پلاتین، کروم، کریستال‌های مصنوعی و یا الماس می‌باشد که با استفاده از یک چسب به سطح دندان متصل میشود. ویژگی های نگین دندانی عبارتند از:

  • به طور موقت اند.
  • بدون درد است.
  • نیاز به تراش و سوراخ روی دندان ندارند.
  • به دندان صدمه نمی زنند.

برخلاف روش های قبلی که برای اتصال نگین به دندان نیاز به تراش دندان بود، اکنون با یک چسب کامپوزیتی نگین بر روی دندان متصل میشود و تا دو سال یا بیشتر دوام میاورد.

 

روش اتصال و دستورالعمل:

 

دندان را با یک خمیر بدون فلوراید تمیز کرده
دندان را کاملا خشک کرده
محل قرارگیری نگین روی دندان را با اسید فسفریک 37٪ برای حدود 20-30 ثانیه برای افزایش چسبندگی آغشته کرده
سطح دندان را به طور کامل با آب شسته و خشک کرده
یک عامل اتصال یا باندینگ روی محل مالیده
سپس برای 20 ثانیه نور درمانی شده
مقداری کمی از کامپوزیت روی سطح دندان گذاشته
از ابزاری برای برداشتن نگین و چسباندن آن روی مرکز کامپوزیت استفاده میشود
حالا ممکن است به بیمار اجازه داده شود تا نگین را در موقیعت خود در آینه ببیند و آن را تنظیم کند.
سپس با نور درمانی به کامپوزیت اجازه سخت شدن داده میشود.
مینای دندان با درمان موضعی فلوراید ترمیم میشود.

 

برداشتن نگین

 

نگین_دندانی مثل روش برداشتن براکت های ارتودنسی به سادگی از روی دندان برداشته میشوند. بعد از حذف نگین، دندان باید جلا داده شود تا از حذف هر گونه ماده چسبنده بر روی دندان مطمئن شد.میتوان از یک روکش پلاستیکی بعد از برداشتن نگین استفاده کنید تا پس مانده های غذا به ماده های چسبنده متصل نشوند . توصیه میشود برای بازسازی مینای دندان از فلوراید استفاده کنید

 

انواع نگین های دندانی

 

نگین های دندان بلورهای شیشه ای نصب شده بر روی یک فویل المینیومی اند تا درخشندگی جذابی را در رنگ های مختلف ایجاد کنند.این نگین ها شفاف هستند و در رنگ های آبی، سفید و یاقوت کبود وجود دارند.

نگین های برلیان دندان در سه رنگ متفاوت کریستالی روشن ، یاقوت کبود آبی، یاقوت قرمز وجود دارند.

نگین های براق با طلای خالص و سنگ های قیمتی مانند الماس، یاقوت کبود و یاقوت قرمز با درخشندگی بالا، در شکل های مختلف مانند الماس، ستاره، مثلث، شکل قلب ساخته میشود.

 

عوارض نگین های دندانی

 

بدون مراقبت مناسب دندانپزشکی از قبیل مسواک زدن مرتب و نخ دندان، نگین های دندان مخفی گاه مناسبی برای باکتری ها هستند. بسیاری از مردم برای نگین گذاری دندان ها از کیت های خانگی استفاده میکنند که باعث آسیب رسیدن به دندان و ایجاد عوارضی چون پوسیدگی دندان میشود.

 

سوالات متداول مربوط به نگین دندانی

 

نگین دندانی چه مدت باقی میمانند؟

نگین های دندان معمولا تا زمانی که شما خواستار حذف آنها باشید باقی می مانند. براساس تجربه ما آنها قطعا به مدت 6ماه و یا حتی چند سال باقی میمانند.

آیا نگین دندانی را در دهان خود احساس میکنم؟

نگین ها تنها 0.9 یا 0.4 میلیمتر ضخامت و 1.8mm قطر دارند. در ابتدا در دهان خود احساس متفاوتی از وجود چیزی در دهان خود دارید ولی بعد از چند روز به این احساس عادت خواهید کرد.

آیا نگین_دندانی به دندان های من آسیب میزند؟

خیر . نگین_دندانی مثل یک براکت ارتودنسی به مینای دندانها متصل میشود و نیاز به هیچ گونه حفاری و یا هیچ دردی ندارد. زمانی که آن را حذف میکنند به سادگی میتوان با پرداخت دندان مواد باقیمانده چسب را برداشت.

آیا نگین دندانی مانع از مسواک زدن میشود؟

خیر . وجود نگین دندانی هیچ تغییری در بهداشت دهان و دندان ایجاد نمیکند.

آیا ممکن است نگین دندانی بیفتد و من آن را ببلعم؟

نگین های دندان جواهرات کریستال شیشه ای کوچک و یا طلا هستند و لبه های تیز ندارند و در صورت بلعیده شدن به همان راه طبیعی بدن از بدن خارج میشوند.

آیا میتوانم دندانهای خود را جرمگیری و تمیز کنم؟

بله . شما میتوانید دندانهای خود را همچنان به صورت حرفه ای تمیز کنید .نگین های دندانی برای بهداشت دهان و دندان مشکلی ایجاد نمیکنند. منطقه نگین دندانی کاملا مهرو موم شده و به باکتری ها اجازه نفوذ نمیدهد. متخصص بهداشت به راحتی میتواند اطراف نگین دندانی را تمیز کند.