چگونه کودک را برای عصب کشی آماده کنیم؟

از آنجایی که عصب کشی برای کودکان و حتی بزرگسالان توام با بدبینی قبلی و ترس است، آماده کردن فکری و ذهنی کودکان قبل از مراجعه بسیار با اهمیت است. درمان ریشه برای کودکان به دلایل مختلف مانند پوسیدگی، ضربه و… مورد نیاز باشد.

در این مطلب، نکاتی چند در مورد آمادگی کودکان برای مراجعه جهت درمان ریشه، مطرح می‌شود.

۱- ما دندان‌پزشکان سعی می‌کنیم از عبارت «عصب کشی یا عصب کُشی استفاده نکنیم! چون ما نه عصب را می‌کِشیم و نه عمل کُشتن عصب را انجام می‌دهیم! «درمان ریشه» عبارت صحیحی است که از قضا استرس کمتری هم به بزرگسالان و هم به کودکان وارد می‌کند. بنابراین در حضور کودکان سعی کنید از عبارت صحیح «درمان ریشه» به جای عصب کشی استفاده کنید.

۲- بچه‌ها را نترسانید! تجربیات ناخوشایند خود را به بچه‌ها منتقل نکنید. اگر پیش زمینه مثبتی قرار نیست به بچه‌ها بدهید، با آن‌ها در مورد درمان ریشه صحبت نکنید و اجازه بدهید فرزندتان بدون پیش زمینه ذهنی خودش درمان ریشه را تجربه کند.

۳- بعضی از کودکان تجربه بستری در بیمارستان دارند، تجربیات ناخوشایند از دندان‌پزشکی در درمان‌های قبلی دارند. این موارد را در جلسه معاینه با دندان‌پزشک مطرح کنید و از او برای درمان بهتر فرزند خود مشاوره بخواهید.

.

۴- بچه‌ها را از آمپول نترسانید و اصلا در مورد بی‌حسی و مسائل پیرامون آن صحبت نکنید. بعضی وقت‌ها تاکید بیش از حد روی یک مطلب اثر معکوس ایفا کرده و استرس فرزند شما را بیشتر می‌کند.

۵- تطمیع کودکان برای انجام درمان‌های دندان‌پزشکی اثر معکوس دارد. به کودکتان برای واداشتن او به انجام درمان دندان‌پزشکی وعده جایزه ندهید. زیرا کودک این برداشت را پیدا می‌کند که با امر بسیار ناخوشایندی مواجه است که شما حاضرهستید به خاطر واداشتن او به انجامش، باج بدهید! به علاوه نفس» رشوه «به کودک برای تن دادنش به اموری که باید با قانع شدن و منطق خود به آن‌ها تن بدهد، درست نیست.

۶- سعی کنید در وقت مراجعه به مطب یا کلینیک لشگرکشی نکنید! حضورهمزمان پدر، مادر، خواهر، برادر و… باعث استرس بیشتر فرزند دلبندتان و عدم تمرکز کافی کادر درمانی می‌شود. والدینی که خودشان استرس داشته باشند حتی اگر نخواهند، این استرس را به فرزندانشان منتقل می‌کنند. سعی کنید اول استرس خود را برطرف کنید تا فرزندانتان هم حس بهتری پیدا کنند.

.

۷- درمان ریشه اطفال ممکن است تفاوت‌های کلی یا جزئی با درمان‌های ریشه دندان‌های دائمی افراد بزرگسال داشته باشد. ممکن است دندان‌پزشک شما صلاح ببیند که شما مشاوره‌هایی را با متخصصان رشته‌های دیگر مثل مشاوره با ارتودنتیست یا متخصص ترمیمی انجام دهید. این موارد اگر چه وقت شما را خواهد گرفت ولی در ‌‌نهایت به نفع شما و فرزندتان خواهد بود و ممکن است انتخاب‌های درمانی بهتری را پیش رویتان بگذارد.

۸- اجازه بدهید در اتاق معاینه دندان‌پزشک با فرزندتان صحبت کند. به جای فرزند خود جواب ندهید. در حضور دندان‌پزشک به فرزندتان پرخاش نکنید، داد نزنید و قدرت» سرپرستی «خود را نشان ندهید! اجازه بدهید دندان‌پزشک با فرزندتان ارتباط برقرار کند و بقیه امور را به خود دندان‌پزشک و کادر درمانی محول کنید.

۹- بچه‌ها را گول نزنید. منطقی با آن‌ها صحبت کنید. شخص من در جریان درمان کودکان هرگز کودکان را گول نمی‌زنم. مواردی را که پیش‌بینی درد احتمالی یا اذیت وجود دارد، از قبل با کودک در میان می‌گذارم و سعی می‌کنم به طور فعال حین کار با او در تعامل باشم. اعتماد در کار با کودکان مهم‌ترین رکن شکل‌گیری رابطه کودک و دندان‌پزشک است. بنابراین به کودکان قول ندهید که قرار نیست دندان آن‌ها بی‌حس شود یا کار آن‌ها فقط پنج دقیقه طول می‌کشد! توضیح این موارد را به دندان‌پزشک واگذار کنید!

۱۰- بچه‌ها در ساعت مراجعه گرسنه نباشند. پرخوری هم نکرده باشند و غذای سنگین نخورده باشند.

۱۱- بهتراست کودکان استراحت کافی داشته باشند. کودکانی که خواب و استراحت کافی ندارند و استرس بیشتری داشته و همکاری کمتری نشان می‌دهند.