چگونه یک مسواک خوب انتخاب کنیم؟

 شاید شما هم هنگام خرید مسواک سرگردان شوید که از میان این همه مسواک قد و نیم قد و رنگ و وارنگ کدام یک رابخرید وبه خانه ببرید . یک مسواک خوب باید دسته ای داشته باشد که نه خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه و شما بتوانید به راحتی آن را در دست بگیرید. هرچه دسته مسواک ضخیم تر باشد، شما بهتر آن را در دست گرفته و کنترل بهتری هنگام مسواک زدن خواهید داشت. یک مسواک خوب باید دارای سه یا چهار ردیف مو یا الیاف باشد و بزرگی سر آن متناسب با اندازه دهان شما باشد. در این مقاله نکاتی رابیان می کنیم که توجه به آنها هنگام خرید مسواک مفید خواهد بود

 

مسواک خوب 

1 – سایز سر مسواک را متناسب با اندازه دهان خود انتخاب کنید. مسواک مناسب باید به شما امکان دسترسی به بیشترین سطح از دندانها را بدهد و شما بتوانید آن را به راحتی به دندانهای عقبی برسانید و آنها را خوب تمیز کنید.

2 – سلیقه و نظر شما مهم است، مسواکی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید و با سهولت بتوانید با آن دندا نهایتان را بشویید. سعی کنید با مسواکتان احساس خوبی داشته باشید.

3- درصورتی که تحلیل لثه دارید و یا دندانهای شما به آب سرد و گرم حساس است، از مسواکهای فوق نرم )سوپرسافت یا اکستراسافت( استفاده کنید.

4 – دسته مسواک باید به گونه ای باشد که به راحتی در دست شما قرار گیرد. دسته مسواک هرچه حجیم تر باشد، راحتتر در کف دست جای می گیرد و در نتیجه کنترل بهتری در مسوا ک زدن خواهیم داشت.

5 – زاویه بین دسته و سر مسواک باید کم باشد، یعنی دسته با شیب ملایمی به سر ختم شود.

6 – برخی کارخانجات تولیدکننده مسواک، مدعی هستند که به دلیل ایجاد تغییراتی اندک در نحوه قرارگیری، طول، سختی و نحوه قرار گرفتن، دارای بهترین طراحی هستند و طرح جدید مسواک ارایه شده آنها، بهترین کارایی را دارد. اگرچه ادعا می شود بعضی انواع مسوا کهای جدید، پلا کهای میکروبی را بهتر بر می دارند ولی در کاربرد عملی و تحقیقات، نشان داده شده است که هیچ یک برتری مشخصی بر دیگری ندارند و هیچ مسواکی قادر نیست همه پلا کها را بردارد. به نظر دندانپزشکان، روش مسواک زدن صحیح مهمتر از نوع مسواک است.

.

7 – مسواک شما باید دارای سر کوتاه، الیاف نایلونی با نوک گرد و نرم یا متوسط باشد. سر الیاف وموهای مسواک در صورتی که گرد باشد، حین مسواک زدن لثه را کمتر تحریک خواهد کرد و احتمال آسیب لثه کاهش می یابد.

8 – یک مسواک خوب آن است که بعد از مدتی استفاده، پرزهای آن پخش و پلا نشود. شاید بگویید که همه مسوا کها بعد از مدتی اینطور می شوند اما مسواک اگر خوب باشد به جای اینکه در مدت دو هفته خراب شود 3،4 ماه بدون اینکه پرزهایش مشکلی پیدا کنند، کار می کند.

واقعیت اینا ست که تمیز کردن دندا نها وقتی امکان دارد که پرزهای مسواک خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشند. خاصیت ارتجاعی پرز مسواک به حالتی گفته می شود که وقتی پرز مسواک خم شود به حالت اولیه خود برگردد. این حالت سبب می شود که پرزها مواد غذایی را به خوبی تمیز کنند. در غیر این صورت موقعی که پرزهای مسواک را روی دندان می کشیم به جای اینکه مواد غذایی را تمیز کنند از روی آن سر می خورند و رد می شوند.

حال اگر مسواک خوبی داشته باشید پرزهای آن برای چند ماه خاصیت ارتجاعی خود را حفظ می کند ولی پرزهای یک مسواک ارزان و نامرغوب بعد از چند بار استفاده پخش و پلا می شود. اگر دیدید مسواکی ای نگونه است دیگر از آن نوع نخرید.

.

9 – خیلی ها فکر میکنند خرید یک مسواک برقی مشکل تمام دندانهایشان را حل خواهد کرد و دندانهایشان خیلی بهتر از همیشه تمیز می شوند ولی نتایج مطالعات گوناگونن شان داده است که مسواک برقی بیشتر از مسواکهای دستی دندانها را تمیز نمیکند. شما می توانید با حرکات درست دستتان هنگام مسواک زدن حتی موفقتر از مسواک برقی و یا حداقل در همان حد دندانهایتان را تمیز کنید.

مطالعات نشان می دهد که اثرات خوب مسواک برقی بیشتر مربوط به روزهای اول استفاده از آن است چون شما در این روزها ذوق و شوق بیشتری برای مسواک زدن دارید، مسلما بیشتر مسواک خواهید زد و به مراتب دندانهایتان تمیزتر خواهند بود ولی خرید مسواک برقی برای کودکان، معلولان و سالمندان گزینه خوبی است که بتوانند با نظارت شما بهتر دندا نهایشان را تمیز کنند.

10 – از تجربه دندانپزشک خود در زمینه انتخاب مارک مناسب برای خرید مسواک استفاده کنید چون این مارک در هر کشوری فرق میک‌ند. در ضمن چند مسواک با مارکهای متفاوت وجود دارند که همگی خوب هستند