کدام خمیر دندان برایم بهتر است؟

خمیر دندان از مواد مختلفی تشکیل شده است که هر یک وظیفه خاصی را ایفا می کنند.امروزه بسیاری از خمیردندان ها حاوی فلوراید هستند که ماده مناسبی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندانهاست پس توصیه می شود از خمیردندانی که حاوی فلوراید است استفاده نمائید.

میزان مواد ساینده نیز در خمیر دندانها متفاوت است .برخی از خمیر دندانها که مواد ساینده بیشتری دارند در بازار به نام خمیردندان سفید کننده عرضه می گردند که البته واقعا دندانها را سفید نمی کنند وتنها رنگینه روی دندانها را بر میدارند واستفاده از آنها به صورت روزانه توصیه نمی شود.

همچنین برخی از خمیردندانها حاوی موادی هستند که از تشکیل جرم جدید روی دندانها جلوگیری میکنند وبرای افراد سیگاری استفاده از این خمیردندان مفید است.

دسته دیگری از خمیردندانها هستند که ضد حساسیت نام دارند وبرای دندانهای حساس مفید می باشند .برای اطلاع بیشتر از نوع و طریقه استفاده باید با دندانپزشک مشورت نمائید.

همیشه برای مسواک زدن از یک سمت شروع کرده به پیش بروید تا مطمئن شوید تمام دندانهایتان را تمیز کرده اید و جایی را از قلم نینداخته اید.

نکته مهم این است که نباید به تمیز کردن سطح بیرونی دندانها اکتفا نمود سطح جونده وسطح داخلی دندانها محل مناسبی جهت تجمع وفعالیت میکروبهاست بنابراین باید با دقت تمیز شوند.

اگر از مسواک دستی استفاده می کنید روشهای مختلفی وجود دارد که شایعترین وبدترین آنها روش اسکراب نام دارد که درآن مسواک به صورت افقی روی دندانها کشیده می شود .این روش نه تنها دندانها را به صورت ایده ال تمیز نمی کند بلکه احتمال سایش دندانها وتحلیل لثه را نیز افزایش می دهد.بسته به شرایط دهان ودندان ممکن است روش های مختلفی توسط دندانپزشکان توصیه شود. توصیه می شود در درجه اول روشی را که دندانپزشک خودتان توصیه می کند انجام دهید.با این حال یکی از روشهای مناسب وشناخته شده که مورد توافق اکثر دندانپزشکان است روشی است که در آن مسواک با زاویه45 درجه روی محل اتصال دندان به لثه قرار می گیرد وبا فشار ملایم حرکت لرزشی عقب –جلو تقریبا 10-7 مرتبه تکرار می شود سپس مسواک را به ناحیه بعدی برده همین کار را تکرار می کنیم .

دقت نمائید برای فک بالا زاویه مسواک کمی رو به بالا ودر فک پائین کمی به سمت پائین خواهد بود.

خمیر دندان